به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گزارشی اقدامات انجام شده در حوزه بازی‌های رایانه‌ای در دولت سیزدهم مرور شده است.

برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای پس از 4 سال وقفه

برگزاری مجدد جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر پس از 4 سال تعطیلی به عنوان تنها رویداد ملی برای صنعت بازی‌سازی کشور، دورهمی بزرگی برای تمامی بازی‌سازان از استان‌های مختلف و جلوه فعالیت‌های فرهنگی و ذوق و توانمندی بازی سازان بود. در این دوره بیش از 200 اثر از بازی‌سازان دریافت شد که در دوره‌های قبلی بی‌سابقه بوده است.

 برگزاری اولین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای

برگزاری اولین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای و مشارکت 4 صندوق سرمایه‌گذاری در این رویداد از اتفافاتی بود که در این دوره شکل گرفت. در این رویداد بر روی تیم‌هایی از بوشهر، سیستان و بلوچستان، گیلان  قم و تهران سرمایه‌گذاری انجام گرفت. شهید جمهور اسفند سال 1402 یک نامه 11 بندی در خصوص بازی رایانه‌ای با محوریت توسعه بازی‌سازی و سرمایه‌گذاری در این بخش به دستگاه‌های مختلف کشور ابلاغ کرد. براساس این نامه وزارت ارتباطات ، صندوق نوآوری و شکوفایی ، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شده‌اند در این حوزه اقدامات وسیعی انجام دهند و ضمنا 3 مرکز نوآوری و شتابدهنده بازی‌سازی در استان‌های مختلف کشور تاسیس شود.

برگزاری اردوهای آموزش بازی‌سازی در استان‌های مختلف کشور

برگزاری اردوهای آموزش بازی‌سازی در 15 استان کشور از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود. در این طرح  برای اولین بار دوره‌های آموزش بازی‌سازی از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی هرمزگان و بوشهر تا جنوب شرق ایران یعنی سیستان و بلوچستان برگزار شد و تا یزد، فارس، بیرجند، رشت، خراسان شمالی، کرمانشاه و کیش ادامه پیدا کرد.

برگزاری جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران

در دولت سیزدهم بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای میزبانی برگزاری هفتمین و هشتمین دوره مسابقات جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی برای گیمرهای ایرانی شد. این مسابقات که در دوره‌های گذشته فقط در تهران برگزار می‌شد، در این دوره‌ هفتم و هشتم به صورت حضوری و برخط و در 14 استان کشور برگزار شد. بخش برخط این مسابقات با همکاری 20 شرکت بازی‌ساز دانش‌بنیان بر روی بازی‌های ایرانی برگزار شد.

ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی به بازی‌سازان با عضویت در صندوق اعتباری هنر

در دولت سیزدهم سازوکار ارائه خدمات بیمه تامین اجتماعی به بازی‌سازان از طریق عضویت آنها در صندوق اعتباری هنر فراهم شد. این اقدام بنا به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و طی تفاهم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و صندوق اعتباری هنر انجام شد. با این اقدام فصل جدیدی از ارائه خدمات حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازی‌سازان آغاز شد. در این طرح بازی‌سازان نیز همانند دیگر اقشار فرهنگی و هنری کشور می‌توانند با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات بیمه تامین اجتماعی سهم هنرمندان این صندوق استفاده کنند. 

آغاز همکاری مشترک ایران و روسیه در حوزه‌های صنعت بازی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دولت سیزدهم به‌منظور ایجاد تعامل بین‌المللی با فعالان صنعت بازی دنیا، فصل مشترکی در ایجاد همکاری‌ با سازمان توسعه بازی‌های رایانه‌ای فدراسیون روسیه آغاز کرد. تعامل میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با سازمان بازی‌های رایانه‌ای روسیه که از تابستان 1402 آغاز شد. در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی این بنیاد، چند نشست B2B میان بازی‌سازان ایرانی و روسیه برگزار شد. با شکل‌گیری این تعامل، روند انتشار بازی‌های ایرانی در این کشور که با استقبال مخاطبان در این کشور روبه‌رو شده بود، پیگیری شد .