نتایج شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال ایران در سال 1400 اعلام شد
هزینهکرد 19 هزار میلیاردی بازیکنان ایرانی برای بازیهای دیجیتال
نتایج تازهترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال در ایران در نشستی خبری با حضور مدیرعامل و معاون پژوهش و آموزش بنیاد اعلام شد.
به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، محمد امین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به براساس پیمایش 1400 نرخ رشد بازیکنان ایرانی طی 12 سال گذشته به نرخ متوسط افزایش 7 درصدی در سال رسیده است، گفت: براساس این پیمایش میانگین سنی بازیکنان از 22 سال در سال 98، به 23 سال در سال 1400 رسیده است و بازیکنان به طور متوسط 95 دقیقه در روز بازی میکنند. نتایج این پیمایش همچنین نشان میدهد که 58 درصد بازیکنان به صورت آنلاین بازی میکنند. همچنین براساس تفکیک جنسیتی بازیکنان نیز 59 درصد مردان و 41 درصد زنان را تشکیل دادهاند. براساس نتایج پیمایش سال 98 از هر 100 زن ایرانی 29 نفر بازیکن بودند که در پیمایش اخیر این عدد به 35 بازیکن افزایش یافته است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد:بررسی ضریب نفوذ پلتفرمها در 3 پلتفرم موبایل، رایانه و کنسول در این پیمایش نیز حاکی از آن است که همچنان موبایل پلتفرم محبوب بازیکنان ایرانی است و 96 درصد بازیکنان با دستگاههای گوشی هوشمند و 14 درصد با تبلت بازی میکنند. 67 درصد بازیکنان تنها از یک پلتفرم برای بازی استفاده میکنند و 7 درصد از هر 3 پلتفرم برای بازی استفاده میکنند. دادههای این پیمایش همچنین نشان میدهد که 88 درصد بازیکنان ازکنسول خانگی،13 درصد از کنسول دستی و 48 درصد از لپ تاپ استفاده کردهاند.
وی افزود: در این پیمایش برای نخستین بار به طور ویژه به موضوع تقسیمبندی زمانی بازیکنان توجه شده است. در این طبقهبندی بازیکنان در 3 طبقه بازیکنان حرفهای یا پیشتاز، بازیکنان مصمم یا پایدار و بازیکنان تفننی یا مترویی قرار گرفتند.
حاجی هاشمی گفت: در این پیمایش بازیکنان حرفهای 12 درصد از مجموع کل بازیکنان بازیهای دیجیتال کشور را تشکیل میدهند که با متوسط زمانی بیش از 21 ساعت بازی در هفته و بیش از 3 ساعت در روز را به بازی اختصاص میدهند. در این طبقهبندی 43 درصد از بازیکنان شامل 14 میلیون نفر در دسته بازیکنان مصمم یا پایدار قرار گرفتهاند که به طور میانگین 5 تا 21 ساعت در هفته بازی میکنند. در این دستهبندی 45 درصد نیز بازیکنان تفننی هستندکه به عنوان علاقهمندان به رسانه بازی شناخته میشوند؛ اما به دلایلی امکان اختصاص زمان و هزینه بیشتر برای بازی را ندارند و به طور میانگین بین یک تا 5 ساعت در هفته بازی میکنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین تصریح کرد: بخش دیگری از دادههای این پیمایش حاکی از آن است که در هر خانواده ایرانی به طور توسط 9/1 نفر بازی دیجیتال انجام میدهند. در این پیمایش همچنین برای اولین بار بازیکنان خردسال به دستهبندی بازیکنان شامل کودکان، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان اضافه شده است. در این دستهبندی بچههای 2 تا 6 سال بهعنوان بازیکن خردسال در نظر گرفته شده است. این گروه که 71 درصد را به خود اختصاص دادهاند که 27 درصد آنلاین بازی میکنند و 9/99 درصد نیز بازی موبایلی انجام میدهند.
وی با اشاره به شناسایی شخصیتهای مورد علاقه بازیکنان ایرانی گفت: در میان بازیهای مورد علاقه بازیکنان ایرانی 3 بازی ایرانی نیز به چشم میخورد و شخصیتهای بازی آمیرزا از شخصیتهای مورد علاقه بازیکنان رده سنی بزرگسالان و میانسالان بوده است. در این پیمایش همچنین موضوع علاقه به تماشای بازی دیگران (استریم) از بازیکنان ایرانی مورد سوال قرار گرفته است که 48 درصد به این موضوع علاقه داشتند.
به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این پیمایش همچنین درباره میزان شناخت بازیکنان ایرانی از نظام ردهبندی سنی اسرا سوال شده است که تنها 18 درصد با این نظام آشنایی داشتند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال برنامههای آموزش بازیسازی بنیاد با رویکرد تمرکز زدایی از تهران در استانهای مختلف برگزار شده است. بنیاد ملی بازیهای رایانهای صنعت بازیهای رایانهای را یک چرخه میداند و به همین دلیل در کنار خانوادهها و بازیسازان هستیم. از پاییز امسال همکاری بنیاد در خصوص پایش بازیهای رایانهای ایرانی و غیر ایرانی با وزارت ارتباطات نیز آغاز شده است و در همین راستا نیازهای تولیدکنندگان بازیهای رایانهای شناسایی شده و راهکارهای رفع این نیازها نیز به دستگاه مربوطه اعلام شده است.
هزینهکرد 16 هزار میلیاردی در بخش سختافزار
براساس نتایج این پیمایش میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در سال 1400 برای بخش نرمافزار 2612 میلیارد تومان که سهم بازیهای موبایلی 512 میلیارد تومان، بازیهای کنسولی بومی 8/3 میلیارد و بازیهای رایانهای بومی نیز 14 میلیارد تومان بوده است.
میزان هزینهکرد بازیکنان ایرانی در بخش سختافزار نیز به 16 هزار میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است که نسبت به آمار 2700میلیارد تومانی در پیمایش سال 98 شاهد رشد چشمگیری در این بخش هستیم که رشد شدید نرخ ارز و وابستگی مستقی قیمت سختافزار به آن، عرضه کنسول پلی استیشن 5 و عرضه نسل جدید بازیها در سال گذشته از جمله دلایل رشد قابل توجه در هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای بخش سختافزار بوده است.
فرزانه شریفی معاون پژوهش و آموزش بنیاد نیز در این نشست خبری گفت: سلسه پیمایشهای ملی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در خصوص الگوی مصرف بازیهای دیجیتال کشور هر دو سال یک بار انجام میشود و این پیمایش مبتنی بر شاخصترین اطلاعات مصرفی بازیکنان ایرانی تا انتهای سال 1400 است.
او تصریح کرد: برای اجرای این پیمایش از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده که علاوه بر انتخاب نمونههایی از تمامی استانهای ایران، شهرستانها و روستاها، 3 دستهبندی در هر استان شامل مرکز استان، به جز مرکز و سایر شهرستانها و روستاهای اطرافمبنای جمعآوری دادهها قرار داده شده است. در فرآینده گردآوری دادهها، اطلاعات از 8690 خانوار و 30000 بازیکن جمعآوری شده است.
شریفی افزود: براساس نتایج این پیمایش میزان بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران تا پایان سال 1400 به 34 میلیون نفر رسیده است. به عبارتی از هر 100 ایرانی 41 نفر بازی میکند. این آمار نسبت به آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال 98، 2 میلیون نفر افزایش داشته است که براساس پیمایش سال 1398 تعداد بازیکنان بازیهای دیجیتال ایران 32 میلیون نفر بود.
در این پیماش مانند پیمایش سال 98 نیز به مسئله کرونا به طور خاص پرداخته شده و از بازیکنان ایرانی درباره تاثیر شیوع کرونا بر افزایش میزان بازی کردن سوال شده که در این میان 62 درصد پاسخ مثبت به این سوال دادهاند و 38 درصد نیز پاسخ منفی به این سوال دادهاند. نتایج این پیمایش نشان میدهد که شیوع همهگیری کرونا تاثیری بر افزایش میزان بازیکنان نداشته اما بر افزایش زمان بازی بازیکنان تاثیرات مثبتی داشته است.
گزارش کامل «نمای باز 1400» که شاخصترین اطلاعات مصرف رسانه بازی در ایران 1400 را در اختیار علاقهمندان، محققان، سیاستگذاران و فعالان صنعت بازی ایران قرار میدهد از اینجاقابل دسترس است.
ارسال نظر