یکی از مهمترین تجهیزاتی که باید در هر مکانی در نظر گرفته شود، سیستم گرمایش آن است. این سیستم ها با استفاده از روش های مختلف برای افزایش راحتی و راندمان تعبیه شده اند و هر کدام به خوبی می توانند حرارت و گرما را تولید و منتشر کنند. هدف از تولید تمامی این دستگاه ها که می تواند بخاری نفتی بخاری گازوئیلی، بخاری کارگاهی، بخاری سرامیکی یا گرماتاب، بخاری لوله ای، انواع سیستم گرمایشی گلخانه ای و به عبارت دیگر گرمایشی تابشی باشند. افزایش دما و حفظ شرایط گرمایشی مطلوب در تمامی فصول سرد سال است.

نکاتی پیرامون نصب انواع بخاری

نصب انواع بخاری بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در افزایش کارایی، صرفه جویی در مصرف سوخت و حفظ سلامتی افراد دارد. حال در این قسمت ما به برخی از نکات کمتر گفته شده در این خصوص می پردازیم.

  • دودکش بخاری نفتی را هرگز در محیط های بسته و حیاط خلوت و یا پاسیو قرار ندهید. دودکش باید در فضای کاملا آزاد قرار بگیرد. کلاهک دودکش هم باید از نوع H باشد و آن را بدون کلاهک رها نکنید.
  • بخاری سرامیکی را ترجیحا در جایی نصب کنید که نزدیک پریز برق باشد و مطمئن باشید آن پریز می تواند بار الکتریکی بخاری را تحمل کند. بعد از مدتی هم نیاز به تمیزکاری دارد و باید گرد و غبار از روی سطح آن پاک کنید، این امر به حفظ کارایی و طول عمر آن کمک می کند.
  • بخاری گازوئیلی نباید در مسیر رفت و آمد و جایی که امکان تکان خوردن و یا افتادن داشته باشد، قرار بگیرد. باید در مکانی مسطح و ثابت قرار بگیرد. جایی که دور از پرده و وسایل قابل اشتعال سریع باشد.
  • در هنگام نصب بخاری صنعتی کارگاهی باید تمام اتصالات و لوله کشی ها چک شود تا هیچ نشتی وجود نداشته باشد. به همین خاطر متریال به کار رفته در این بخاری باید باکیفیت باشد تا در مقابل حرارت و فشار مقاوم باشد. سوییچ ایمنی و دیگر اجزایش به درستی تنظیم شود و متصل گردد. بعد از نصب هم باید طبق دفترچه راهنما دما و فشار مورد نظرش تنظیم گردد.

گرماتاب چیست

گرماتاب یا هیتر تابشی به دستگاهی گفته می شود، که با استفاده از گرمایش تابشی فضا مورد نظر را گرم می کند. به همین خاطر گرمایشی تابشی هم به آن گفته می شود. این سیستم یک تحول جدید است و مدتی است استقبال بیشتری نسبت به سیستم های قدیمی و انواع بخاری ها مانند بخاری نفتی یا بخاری گازوئیلی یا بخاری صنعتی کارگاهی پیدا کرده است. این دستگاه همانند خورشید عمل می کند و می تواند حرارت را با کیفیت بالا از طریق امواج تابشی انتقال دهد. انرژی مصرفی در گرماتاب ها بسیار کمتر از سایر سیستم های گرمایشی است و گزینه عالی برای صنعتگران و دارندگان تولیدی و کارخانجات به حساب می آید. به علاوه این که برای کارگاه های تولیدی کوچک، فروشگاه ها، مکان های آرایشگری، کافه رستوران ها و سایر مشاغل کاملاً مناسب است.

گرماتاب

معمولا گرماتاب ها در فضاهای بسته بزرگ استفاده می شوند و به سیستم گرمایشی مرکزی وابسته نیستند. انعطاف پذیری خوبی دارند و محیط را کمتر اشغال می کنند. با بخاری تابشی یا همان گرماتاب ها به خوبی می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و اتلاف انرژی کمتری داشته باشید. این دستگاه ها آلودگی کمتری نسبت به سایر سیستم ها دارند و آسایش حرارتی مطلوبی را به ارمغان می آورند.

نحوه انتقال حرارت در سیستم های گرمایشی

  • نحوه انتقال حرارت سیستم های گرمایشی تابشی یا گرماتاب از طبیعت و تابش خورشید الهام گرفته است. عمده انتقال گرما یعنی بیش از 50 درصد آن از طریق تابش منتقل می شود. این سیستم ها معمولا در ارتفاع نصب می شوند تا انتقال گرما و حرارت به کف به بهترین صورت انجام گیرد. باعث جریان هوا نمی‌ شوند و در نتیجه آلودگی و گرد و غبار هوا را کاهش می‌ دهند که این امر موجب بالا رفتن کیفیت هوای تنفسی می گردد.
  • نحوه انتقال حرارت در بخاری نفتی و بخاری گازوئیلی این گونه است: هوای سرد محیط را می گیرد و پس از مبادله حرارت و گذر از کوره، هوای گرم را مجدد توسط خروجی هایش به محیط منتقل می کند. طوری طراحی شده اند که بیشترین تماس را با هوا داشته باشند. تماس بیشتر با هوا به این معنی است که انتقال حرارت به هوا بهتر و ساده ‌تر صورت می ‌گیرد.
  • در بخاری سرامیکی پرتوهای مادون قرمز در اجسامی که به هم برخورد می کنند، گرما تولید می کند، که خیلی بیشتر از فلز است. این روش نحوه انتشار حرارت را متمرکز کرده و موجب اتلاف انرژی و انتقال گرما به محیط بیرون نمی گردد.
  • بخاری صنعتی کارگاهی سیستم گرمایشش همرفتی است و حرارت را به وسیله جریان هوا جذب و منتقل می کند. این گونه حرارت بیشتر در زیر سقف متمرکز می شود و موجب اتلاف انرژی از طریق سقف می شود. توصیه می گردد در سالن هایی با ارتفاع دو و نیم متر نصب گردد.
تهیه انواع سیستم های گرمایشی

برای تهیه انواع سیستم های گرمایشی می توانید با مراجعه به وبسایت شرکت دادمان تهویه، تمامی انواع این محصولات را ببینید. با بررسی قیمت ها، ویژگی ها به گونه ای که متناسب با نیاز شما باشند و نیز گرفتن مشاوره از کارشناسان فروش می توانید اقدام به تهیه بهترین سیستم گرمایشی متناسب با نیازهای خود نمایید.