آیا سئو (SEO) و روابط عمومی دیجیتال (DPR) مکمل یکدیگر می‌باشند؟ چگونه می‌توان با ترکیب سئو و روابط عمومی آنلاین به بهترین نتایج در بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) دست پیدا کرد و به موفقیت دست یافت؟

پاسخ به این سوالات ما را با دنیای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و روابط عمومی دیجیتال آشنا می‌کند و سبب درک بهتر این دو حوزه و تاثیر آنها بر بازاریابی دیجیتال و موفقیت‌های آنلاین برندها و کسب‌وکارها می‌شود.

به گزارش اکونا پرس، در این خصوص با مهندس سید احسان خسروی (مدیر و متخصص سئو پروژه‌های شمالغرب کشور و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های برتر کشور) و مهندس داود یوسفی (نویسنده و تحلیلگر اخبار اقتصادی و مدیر روابط عمومی دیجیتال و سرپرست رسانه‌های معتبر اقتصادی ایران) بحث خواهیم کرد و نظرات هر دوی ایشان را هم جویا خواهیم شد.

گفتگوی دو جانبه داود یوسفی و احسان خسروی درباره رابطه DPR و سئو در اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ

سئو و روابط عمومی دیجیتال چیست و چه اهمیتی در کسب و کارهای دیجیتال دارند؟

برای آشنایی بهتر با حوزه بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو و روابط عمومی آنلاین و دیجیتال، در ادامه تعریفی از آنها بیان می‌کنیم و اهمیت و تاثیرات آنها بر مخاطب و وب‌سایت را بیان می‌نماییم.

تعریف سید احسان خسروی از سئو (SEO) و اهمیت آن به عنوان متخصص سئو

سئو (Search Engine Optimization) مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد و مجموعه‌ای از اقدامات و تکنیک‌ها است که برای بهبود ظاهر، موقعیت و کارایی انواع مختلف محتوا در نتایج جستجوی ارگانیک طراحی شده‌اند. هدف سئو این است که وب‌سایت‌ها و محتوای آنها در موتورهای جستجو مانند گوگل، در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرند تا بیشتر در معرض دید کاربران قرار گیرند و ترافیک هدفمند بیشتری جذب کنند.

بنابراین، سئو در بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو، جذب ترافیک و ارتقاء تجربه کاربری از اهمیت زیادی برخوردار است و رسیدن به این اهداف را از طریق بهینه‌سازی محتوا، ساختار وب‌سایت و سایر عوامل فنی و غیرفنی ممکن می‌کند. سئو به سه بخش سئو آن پیج یا سئو داخلی (On-Page SEO)، سئو آف پیج یا همان سئو خارجی (Off-Page SEO) و سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical SEO) تقسیم می‌شود.

تعریف داود یوسفی از روابط عمومی دیجیتال (DPR) و اهمیت آن به عنوان متخصص روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال یا آنلاین (Digital Public Relation) مجموعه‌ای از استراتژی‌ها، روش‌ها و ابزارها است که به منظور ارتقاء آگاهی از برند، افزایش ترافیک وب‌سایت، بهبود رتبه‌بندی‌های ارگانیک و تقویت تعاملات اجتماعی استفاده می‌شود. تاکتیک‌های تبلیغاتی روابط عمومی آنلاین به بازاریابان کمک می‌کند تا حضور آنلاین برندها را به طور موثر و قابل اندازه‌گیری افزایش دهند.

DPR از بابت ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان (با استفاده از کانال‌های دیجیتال مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و ایمیل)، مدیریت برند (از طریق ایجاد و مدیریت محتوا، پاسخگویی به نظرات و بازخوردها و...)، تحلیل و ارزیابی کمپین‌ها و موارد دیگر، از اهمیت برخوردار است و به ایجاد تصویر و هویت برند و شرکت کمک می‌کند.

ارتباط سئو و روابط عمومی دیجیتال: دو بال پرواز در دنیای دیجیتال

در خصوص ارتباط بین بهینه سازی موتور جستجو و روابط عمومی آنلاین می‌توان گفت آنها با هم اشتراک‌ها و تفاوت‌هایی دارند و در برخی مواقع نیز مکمل هم می‌باشند. در ذیل، در مورد lمجموعه روابط بین آنها توضیحاتی ارائه می‌شود.

نقاط مشترک بین SEO و DPR

هم مدیر متخصص سئو و مدیر روابط عمومی دیجیتال به دنبال دیده شدن شرکت و برند در فضای آنلاین و دیجیتال می‌باشند. تکنیک‌های سئو با ارتقاء رتبه‌بندی سایت در نتایج موتورهای جستجو (مانند گوگل) و روابط عمومی آنلاین از طریق ایجاد محتوای جذاب و بهبود و افزایش تعاملات اجتماعی (با استفاده از اینستاگرام، توییتر و به طور کلی شبکه‌های اجتماعی) در رسیدن به این هدف کمک می‌نمایند.

تفاوت و وجه افتراق بین روابط عمومی دیجیتال و سئو

تمرکز SEO بر موتورهای جستجو و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تحقیق کلمات کلیدی و به کار بردن آن در متن‌ها، بهینه‌سازی صفحات و لینک‌سازی و بک‌لینک‌سازی است، در حالی که DPR به ایجاد ارتباط موثر با مخاطب و تقویت آن از طریق کانال‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و روابط عمومی آنلاین توجه دارد.

مکمل بودن بهینه سازی موتور جستجو با روابط عمومی آنلاین

استفاده همزمان از تکنیک‌های سئو و روابط عمومی دیجیتال می‌تواند به خلق نتایج بهتر در بازاریابی دیجیتال یا آنلاین کمک کند. متخصص و مدیر سئو با استفاده از استراتژی‌های روابط عمومی دیجیتال (DPR) و محتواهای مارکتینگ و بازاریابی می‌تواند سایت را ارتقاء دهد. مدیر روابط عمومی دیجیتال نیز با استفاده از لینک‌سازی و سایر تکنیک‌های سئو قادر است در امر دیده‌شدن برند و شرکت بسیار تاثیرگذار ظاهر شود و عمل کند.

در ادامه، در خصوص سئو و روابط عمومی دیجیتال با مهندس داود یوسفی (نویسنده اخبار اقتصادی) و مهندس احسان خسروی (مشاور و مدیر سئو) گفتگو می‌کنیم و نظرات هر دوی آنها را بیان می‌نماییم.

چکیده‌ای از گفتگوی ویژه اکونا پرس با داود یوسفی (مدیر روابط عمومی دیجیتال رسانه‌های اقتصادی) و سید احسان خسروی (مدیر و متخصص سئو خبرگزاری‌ها)

ما در خصوص چالش‌های هماهنگی سئو و روابط عمومی دیجیتال، مثال‌های عملی که در آن سئو و روابط عمومی آنلاین با هم ترکیب ‌شده‌اند و همچنین آینده SEO و DPR، سوالاتی را از مهندس داود یوسفی و مهندس سید احسان خسروی مطرح کردیم که در ذیل خلاصه از پاسخ‌های آنها بیان می‌شود.

چالش‌ها و فرصت‌های ادغام SEO و DPR

هم مهندس داود یوسفی و مهندس سید احسان خسروی معتقدند که وجود هماهنگی بین بهینه سازی موتور جستجو یا سئو و روابط عمومی دیجیتال می‌تواند در بهینه‌سازی و تقویت استراتژی‌های دیجیتال یک کسب و کار آنلاین موثر باشد. منتها این امر می‌تواند چالش‌هایی همچون تفاوت در اهداف و اولویت‌ها، تفاوت در استراتژی‌های اجرا، عدم وجود هماهنگی و همکاری تیمی مناسب و... به همراه داشته باشد و مشکل‌ آفرین شود.

چکیده‌ای از گفتگوی ویژه اکونا پرس با داود یوسفی (مدیر روابط عمومی دیجیتال رسانه‌های اقتصادی) و سید احسان خسروی (مدیر و متخصص سئو خبرگزاری‌ها)

نمونه‌های عملی موفق با استفاده از سئو و روابط عمومی دیجیتال

به نظر مهندس سید احسان و مهندس داود یوسفی، پروژه دیجیتال مارکتینگ آزمایشگاه تهران‌ لب، شتاباهان هاست، رسانه‌های اقتصادی (همانند رسانه انتشار اخبار اقتصادی روز اقتصاد آفرین) و سایر موارد دیگر، از جمله پروژه‌های مشترکی هستند که هم از تکنیک‌های سئو و هم از تکنیک‌های روابط عمومی دیجیتال در آن استفاده شده‌اند و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

آینده سئو و روابط عمومی دیجیتال: نگاهی به افق‌های نوین

مهندس داود یوسفی باور دارد که روابط عمومی دیجیتال درآینده به سمت تعاملات بیشتر و شخصی‌تر حرکت خواهد کرد و از داده‌ها جهت هدف‌گذاری دقیق‌تر و بهتر، به طور بیشتری استفاده خواهد شد و از این طریق به شاهد رشد دیجیتال مارکتینگ خواهیم بود.

همچنین، مهندس سید احسان خسروی پیش‌بینی می‌کند در آینده، استفاده از هوش مصنوعی در عرصه سئو (بهینه سازی موتور جستجو) افزایش خواهد یافت، توجهات بیشتری بر ارائه تجربه کاربری بهتر خواهد شد و محتواها، بیشتر با نیازهای جستجوی کاربران تولید و بهینه سازی خواهند گردید.

در خصوص ادغام و ترکیب سئو و روابط عمومی آنلاین، هر دوی ایشان به افزایش همکاری متخصصین سئو و مدیران روابط عمومی دیجیتال سازمان ها در آینده خوش‌بین هستند و معتقدند با استفاده از استراتژی‌های یکپارچه (با ترکیب استراتژی‌های سئو و DPR) و تولید محتواهای باکیفیت و مناسب می‌توان نتایج بهتری را در  جذب مخاطب و ارتقاء برند به دست آورد.

تاثیر و اهمیت محتوا در سئو و DPR

تولید محتوای قدرتمند و باکیفیت از کلیدهای موفقیت در سئو و روابط عمومی دیجیتال می‌باشد. یک محتوای خوب که در آن کلمات کلیدی مناسبی به کار رفته، ساختار صحیحی دارد و اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد، می‌تواند منجر به افزایش ترافیک ارگانیک و  جذب لینک‌های ورودی شود و در نتیجه به دستیابی وب‌سایت به رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو موتورهای جستجوگر کمک کند.

همچنین، در حوزه روابط عمومی آنلاین نیز یک محتوای خوب قادر است که ذهنیتی مثبت نسبت به برند و شرکت در ذهن مخاطب ایجاد کند، تعاملات بیشتری را سبب شود و بنابراین در امر جذب مخاطب موثر ظاهر گردد.

در خصوص تولید محتوا منطبق با اهداف، با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب، استفاده از تیترهای پرجستجو، انتشار مطالب مفید و قابل اعتماد (که نیازهای کاربران به طور کامل پاسخ دهد)، بهره‌گیری از آمار و داده‌های معتبر در درون محتوا، شناسایی و توجه به مخاطبان هدف، به کار بردن تصاویر، ویدیوها و دیگر عناصر بصری در محتوا و موارد دیگر می‌توان محتواهایی متناسب با هدف، موتورهای جستجو و مخاطب تولید کرد و به بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ یک برند یا یک شرکت کمک نمود.

ابزارها و تکنیک‌های DPR و SEO

مدیر روابط عمومی دیجیتال و متخصص سئو از ابزارها و تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از جمله ابزارهای مشترک حوزه روابط عمومی آنلاین و سئو می‌باشند.

Ahrefs، SEMrush، Moz، Screaming Frog SEO Spider و... از جمله ابزارهای تخصصی سئوکاران می‌باشند. همچنین Hootsuite، PR Newswire، BuzzSumo، Sprout Social و موارد دیگر، از ابزارهای تخصصی کارشناسان روابط عمومی دیجیتال هستند.

خلاصه گفتگوی احسان خسروی و داود یوسفی در رابطه با DPR و سئو در اکوسیستم بازاریابی دیجیتال با اکونا پرس

خلاصه گفتگوی احسان خسروی و داود یوسفی در رابطه با DPR و سئو در اکوسیستم بازاریابی دیجیتال با اکونا پرس

سئو و روابط عمومی دیجیتال به دلیل تاثیرگذاری بر رتبه‌بندی وب‌سایت، ارتباط با مخاطب و...، از نقش مهمی در حوزه دیجیتال مارکتینگ برخوردارند. از طریق یکپارچگی SEO و DPR و استفاده از تکنیک‌های آنها می‌توان راهبردها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را به‌طور موثر تنظیم و اجرا کرد و به نتایج بهتری در جذب مخاطبان و افزایش ترافیک وب‌سایت دست یافت.

برای دستیابی به بهترین نتایج در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی، کسب‌وکارها باید از متخصص سئو و روابط عمومی دیجیتال بهره‌مند شوند. استفاده از متخصصین این دو حوزه به بهینه‌سازی موثر استراتژی‌های دیجیتال کمک می‌کند و موجب ارتقاء جایگاه وب‌سایت، افزایش تعامل با مخاطبان و بهبود کلی عملکرد آنلاین می‌شود.

طبق گفته‌های مهندس داود یوسفی و مهندس سید احسان خسروی، می‌توان به آینده همکاری SEO و DPR امیدوار بود و روشن دید. ادغام بیشتر این دو حوزه می‌تواند سبب خلق نتایج بهتری در بازاریابی اینترنتی و آنلاین (Digital Marketing) شود.