به گزارش اکونا پرس،

به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، حسین پاکزاد در این خصوص که در دوره جدید مدیریت شهری اراک وصولی عوارض آلایندگی چه میزان و از کدام صنایع بوده و در چه محل هایی هزینه شده است،گفت:در سال ۱۴۰۰، شهرداری اراک ۳۸۷ میلیارد تومان عوارض آلایندگی وصول نموده که علم رغم مکاتبات متعدد با اداره امور مالیاتی که متصدی جمع آوری عوارض ارزش افزوده و واریز آن به حساب شهرداری طبق قانون است، صورت جامعی از تعداد و مبلغ واریزی هر یک از شرکت ها اعلام نشده و صرفا به اعلام کلی مبلغ عوارض بسنده شده است .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با بررسی هایی که توسط مجموعه شهرداری در سال ۱۴۰۰و شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ صورت گرفته، هیچ مبلغی بابت عوارض آلایندگی از نیروگاه به حساب شهرداری واریز نشده و عمده عوارض آلایندگی واریزی به حساب شهرداری در سال ۱۴۰۰، مربوط به عوارض آلایندگی شرکت آلومینیوم به مبلغ ۲۱۵ میلیارد تومان بوده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اراک افزود: در شش ماهه نخست سال جاری نیز ۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از عوارض آلایندگی به حساب شهرداری واریز شده و همچنان نیز اطلاع دقیقی از ریز شرکت ها به شهرداری اعلام نشده است.

حسین پاکزاد تاکید کرد: عوارض آلایندگی وصولی شهرداری بر اساس قانون در ۳ سرفصل توسعه و نگهداری فضای سبز شهری، بهبود عبور و مرور شهری، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری هزینه می شود، لذا عوارض آلایندگی سال ۱۴۰۰ در بحث فضای سبز مبلغ ۸۷ میلیارد تومان، در بحث بهبود عبور و مرور شهری (احداث تقاطع های غیرهمسطح) مبلغ ۸۹ میلیارد تومان و در سر فصل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری شامل خرید اتوبوس و میدل باس ۱۰۷ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی همچنین اظهار داشت: عوارض آلایندگی وصولی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، نیز در بحث نگهداری و توسعه فضای سبز مبلغ ۵۰ میلیارد تومان، در بحث احداث تقاطع های غیرهمسطح مبلغ ۴۰ میلیارد تومان و در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری ۱۹ اتوبوس به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری اراک در خصوص پیگیری های انجام شده پیرامون اعلام تعداد و مبلغ واریزی شرکت ها و صنایع آلاینده به مجموعه شهرداری، گفت: از طریق مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در حال پیگیری هستیم که مبلغ واقعی عوارض آلایندگی، ارزش افزوده و جرائم راهنمایی و رانندگی به صورت شفاف و همراه با مدارک و مستندات به شهرداری ها اعلام  و ارائه شود.

پاکزاد همچنین بیان داشت: در ۱۰ سال گذشته شهرداری اراک مجموعا ۷۷۷ میلیارد تومان عارض آلایندگی وصول نموده است.

حسین پاکزاد در پایان از خرید ۷۰ دستگاه ون از محل عوارض آلایندگی به صورت یارانه از سهم وزارت کشور خبر داد  و گفت: با تصویب شورای اسلامی شهر اراک این تعداد دستگاه ون نیز خریداری و به ناوگان حمل و نقل درون شهری اراک اضافه می شود.

اراک- خبرنگار - سید محسن موسوی