از آنجا که فارکس بازاری 24 ساعته است، اگر این منطقه زمانی با زمان محلی معامله‌گر اختلاف زیادی داشته باشد احتمالاً برنامه زمانی او بهم می‌خورد و ممکن است دچار سردرگمی شود. اما راهکار بسیار ساده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد؛ استفاده از اندیکاتور ساعت محلی که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

تنظیمات ساعت در متاتریدر 4

در متاتریدر 4 منطقه زمانی ثابت است. زمانی که در متاتریدر 4 به معامله‌گر نمایش داده می‌شود، توسط بروکر مشخص شده است که می‌توانید آن را در گوشه سمت چپ بالای برنامه مشاهده نمایید. این زمان توسط معامله‌گر قابل تغییر نیست، اما می‌توان با استفاده از یک ابزار، زمان محلی را در کنار آن مشاهده کنید. یکی از ابزارهایی که می‌توان برای این مورد به کار گرفت، استفاده از اندیکاتور ساعت محلی است.

در نتیجه معامله‌گر می‌تواند برنامه‌ریزی زمانی معاملات خود را به جای ساعت بروکر، بر مبنای ساعت محلی خود تنظیم کند.

تفاوت ساعت پیش‌فرض متاتریدر 4 با زمان به وقت ایران

وقتی متاتریدر را باز می‌کنید زمان نمایش داده‌شده به صورت پیش‌فرض در تابستان GMT+3 و در زمستان GMT+2 می‌باشد. اما به محض اینکه در حساب کاربری خود وارد می‌شوید، این زمان بسته به بروکر انتخابی شما تغییر می‌یابد. هر بروکر بر اساس موقعیت جغرافیای مرکز داده‌ی خود یک منطقه زمانی متفاوت را انتخاب می‌کند.

استفاده از اندیکاتور ساعت محلی جهت نمایش زمان محلی

معامله‌گران فارکس در ایران یا هر جای دیگر دنیا، می‌توانند برنامه زمانی معاملات خود را به وقت ایران تنظیم کنند. برای این کار کافی است اندیکاتور ساعت محلی را با عناوینی مثل local time indicator for MT4 یا local time generator for MT4 جستجو کرده و پس از دانلود اندیکاتور آن را به متاتریدر خود اضافه کنند.

ازمان محلی به ویژه برای معامله‌گران تکنیکالی که از چارت‌های کوتاه مدت ۱ دقیقه‌ای و ۵ دقیقه‌ای استفاده می‌کنند، اهمیت اساسی دارد.

آموزش نصب و استفاده از اندیکاتور ساعت محلی در متاتریدر 4

برای نصب و استفاده از اندیکاتور ساعت محلی در متاتریدر 4، طبق راهنمای زیر عمل کنید:

    1. دانلود فایل اندیکاتور: فایل اندیکاتور را از منابع معتبر دانلود نمایید.

 

  • نصب اندیکاتور: پس از دانلود فایل مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید:
  • برنامه متاتریدر 4 را باز کنید.
  • در منوی بالای صفحه از قسمت File گزینه Open Data Folder را انتخاب نمایید. فولدری که باز می‌شود محل ذخیره‌سازی اطلاعات متاتریدر 4 می‌باشد.
  • در این قسمت فایل MQL4 را باز کنید.
  • سپس وارد فایل indicators شوید.
  • فایل دانلود شده را در این قسمت کپی نمایید.
  • ریستارت MT4:‌ برای اینکه فایل به اندیکاتورهای شما اضافه شود لازم است متاتریدر را ری استارت کرده و مجدداً باز کنید.
  • اضافه کردن اندیکاتور ساعت محلی به چارت: چارت یکی از جفت ارزها را به انتخاب خود باز کنید. در منوی بالای صفحه در تب insert می‌توانید اندیکاتور ساعت محلی را یافته و به چارت اضافه نمایید.

 

پس از طی کردن این مراحل می‌توانید زمان محلی خود را در کنار ساعت بروکر مشاهده نمایید. دقت کنید که مبنای ساعت محلی، ساعت رایانه‌ی شماست. همچنین این اندیکاتور قابلیت شخصی‌سازی دارد. یعنی معامله‌گر می‌تواند بنا به صلاحدید خود، محل قرارگیری اندیکاتوری که زمان محلی را نشان می‌دهد را جابجا کند.

دسته بندی سشن های معاملاتی فارکس به وقت ایران

بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است. اوج تعداد معاملات و تعداد معامله‌گران فعال در هر کدام از این سشن‌ها نیز تفاوت دارد. اگر در معاملات خود به زمان دقت کنیم، متوجه می‌شویم که در برخی ساعات روز، حرکات بازار بسیار کند است و نوسانات قیمتی محدود می‌باشند. ولی در برخی ساعات دیگر جریانات پولی قدرتمندی وارد بازار می‌شوند و روندهای پرقدرت و جدید شکل می‌دهند. این موضوع کاملاً وابسته به سشن‌های معاملاتی است.

در فارکس، ۵ سشن معاملاتی اصلی داریم. در واقع جریانات و روندهای اصلی بازار، هنگام همپوشانی (تداخل ساعت‌ها) برخی از این سشن‌ها رخ می‌دهد. موثرترین همپوشانی زمانی، همپوشانی سشن نیویورک و لندن است. در ادامه بازه زمانی این سشن‌ها را به وقت ایران مشاهده می‌کنید.

سشن معاملاتی

ساعت شروع به وقت ایران

ساعت پایان به وقت ایران

فرانکفورت

۱۰: ۳۰

۱۸: ۳۰

لندن

۱۱: ۳۰

۱۹: ۳۰

نیویورک

۱۶: ۳۰

۰۰: ۳۰

سیدنی

۰۰: ۳۰

۰۸: ۳۰

توکیو

۰۲: ۳۰

۱۰: ۳۰

 

همان‌طور که می‌بینید، بین سشن نیویورک و لندن به وقت ایران در بازه 16:30 تا 19:30 همپوشانی زمانی وجود دارد و اتفاقات اصلی بازار هم در همین بازه زمانی رخ می‌دهد. آگاهی از این جدول زمانی به همراه استفاده از ساعت محلی در متاتریدر 4 به برنامه‌ریزی زمانی بهتر برای معامله‌گران کمک شایانی می‌کند.

جمع‌بندی

یکی از ملزومات موفقیت معامله‌گران در بازار فارکس، داشتن برنامه زمانی منظم جهت انجام معاملات است. با توجه به اینکه هر بروکر در متاتریدر 4 منطقه زمانی مشخص خود را دارد، تطبیق این زمان با ساعت محلی معامله‌گر ممکن است اختلالاتی در برنامه‌ریزی او ایجاد نماید. یک راهکار ساده استفاده از ابزاری جهت نمایش زمان محلی در متاتریدر 4 است. برای این منظور می‌توان از اندیکاتور ساعت محلی استفاده کرد که در مقاله حاضر نحوه‌ی استفاده از آن را توضیح دادیم.