این مقاله مناسب کسب و کارهای نوپایی هستند که تازه وارد بازار شده اند و می خواهند با اصطلاحات مفید و کاربردی آشنا بشوند. یکی از اصطلاحات اثرگذار در بازار، تحلیل کسب و کار است. در این مقاله بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کرده ایم. اگر می خواهید با مراحل اجرای آن آشنا بشوید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

تحلیل کسب و کار چیست؟

در ادامه به نقل از مرکز بیزینس کوچینگ کریمی در قالب مثالی تحلیل کسب و کار را توضیح می دهیم. برای مثال فرض کنید شما صاحب یک مغازه هستید و برای این که مغازه تان را به بهترین شکل اداره کنید، باید نیازهای مشتریان خود را بشناسید، بفهمید چه چیزی برایشان مهم است و چه محصولاتی را بیشتر می پسندند؟

تحلیل کردن وضعیت کسب و کار هم دقیقا همین کار را برای یک سازمان یا شرکت انجام می دهد. به طور کلی با استفاده از روش ها و ابزارهای مختلف، به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا:

  • شناسایی نیازهای واقعی کسب و کار
  • تشخیص مشکلات و چالش های موجود
  • پیدا کردن راه حل های مناسب برای رفع مشکلات
  • یافتن فرصت های جدید برای رشد و پیشرفت

به طور کلی، تحلیل کردن کسب و کار همانند چراغ راهنمایی عمل کرده و مسیر را برای رسیدن به اهداف و موفقیت روشن می سازد.

مرکز بیزینس کوچینگ کریمی

مراحل تحلیل کسب و کار

تحلیل کردن وضعیت کسب و کار فرآیندی است که به شما کمک می کند تا وضعیت فعلی کسب وکارتان را درک کنید، چالش ها و فرصت ها بشناسید و راه هایی برای بهبود عملکردتان در نظر بگیرید. این فرآیند شامل چند مرحله کلیدی و مهم است که در ادامه آن را بررسی کرده ایم:

1-تعیین اهداف

ابتدا باید مشخص کنید که چرا به دنبال تحلیل کردن کسب و کارتان هستید؟ به چه سوالاتی می خواهید پاسخ دهید؟ چه مشکلاتی را می خواهید حل کنید؟ با تعیین اهداف، مسیر تحلیل شما مشخص خواهد شد و می دانید که روی چه موضوعی باید تمرکز کرد.

2-جمع آوری اطلاعات

برای پاسخ به سوالاتتان، نیاز به جمع آوری اطلاعات دارید. این اطلاعات شامل موارد است:

  • اسناد و مدارک مربوط به کسب و کار
  • داده های مالی
  • نظرات ذینفعان (مانند کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان)
  • اطلاعات مربوط به بازار و رقبا

3- شناسایی ذینفعان

در مرحله قبل به ذینفعان اشاره کردیم. منظور کسانی هستند که در کسب و کار شما سهم دارند و نتایج تحلیل بر روی آن ها تاثیر می گذارد؛ برای مثال مالکان، مدیران، کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان و ... را شامل می شوند. شناسایی این افراد به شما کمک می کند تا نیازها و انتظارات آن ها را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که تحلیل شما برای همه ی مخاطبین هدف تان مفید است.

4- اطلاع رسانی به ذینفعان

ذینفعان را از اهداف، دامنه و برنامه زمانی تحلیل کسب و کار آگاه کنید. علاوه بر این باید مشخص شود که از چه ابزارها و روش هایی برای انجام تحلیل استفاده خواهید کرد و چگونه نتایج را به آن ها ارائه خواهید رساند.

5-بررسی جزئیات

در این مرحله باید به طور عمیق به داده ها و اطلاعات جمع آوری شده بپردازید و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار توصیه می کنیم از روش های مختلفی مانند مصاحبه، نظرسنجی، بررسی اسناد و مدارک و ... بهره ببرید.

6- اجرا و نظارت

اگر کسب و کار بزرگی دارید، حتما از یک تیم برای انجام تحلیل کسب و کار استفاده کنید. چه تیم و چه فرد، در هر صورت شما باید بر روند کار نظارت داشته باشید و مطمئن شوید که همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

7-ارائه نتایج

پس از اتمام تحلیل، باید نتایج را به ذینفعان ارائه دهید. دقت داشته باشید، تحلیل های تان نباید عجیب و غریب باشد. ارائه باید برای همه قابل فهم باشد و بتوانید به سوالات ذینفعان پاسخ دهید.

8-دنباله گیری

تحلیل کردن وضعیت کسب و کار یک فرآیند مداوم است. پس از ارائه نتایج، باید به طور مرتب وضعیت کسب و کارتان را رصد کنید و در صورت نیاز، تحلیل را دوباره انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کرده ایم که مراحل تحلیل کسب و کار به چگونه است؟ اگر شما هم می خواهید از مزایای تحلیل استفاده کنید، حتما از مزایای سایت های مانند مرکز بیزینس کوچینگ کریمی بهره ببرید. مراحل تحلیل کردن کسب و کارها ساده به نظر می رسد؛ اما در حقیقت در هنگام عمل سخت خواهد بود.