به گزارش اکونا پرس،

دکتر بهشاد در همایش مدیران و معاونین آموزشی شهرک پردیس جم؛ با ابراز خرسندی از حضور در جمع صمیمی و ارزشمند مدیران و معاونین آموزشی شهرک پردیش جم و تبریک حلول ماه ربیع الاول؛ ماه شادمانی اهل بیت علیهم السلام گفت  اگرچه آموختن سواد خواندن و نوشتن  که از مدارس آغاز می شود هدف  اولیه از آموزش و پرورش است و هدف بعدی برنامه ریزی کلان در تعلیم و تربیت در سطح بالاتر به آموختن دانش یعنی اطلاعات انباشته ای که قابلیت کاربرد در زندگی انسان داشته باشد است است؛ اما بر اساس تعالیم ادیان مختلف و نیز بنا به تجربه زیست مشترک و زندگی اجتماعی انسان ها، هدف از آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت به جز آموختن سواد و دانش، ساختن انسان است.

قائم مقام مدیرعامل عملیات غیرصنعتی پازارگاد  افزود: در مکاتب غربی که بر اساس اومانیسم( انسان گرایی) بنا شده است همین که آموزش و پرورش بتواند انسان را قانونمند تربیت کند می توان گفت که هدف از تعلیم و تربیت، محقق شده است. اما در دین مبین اسلام که بر اساس خداجویی و توحید پایه ریزی شده است؛ اگرچه ساختن انسان قانونمند، لازم است؛ اما قطعا کافی نیست. این قانونمندی باید بر بستری بنا شود که اسلام، سخت به آن توجه نشان داده است و آن “اخلاق” است. از نظر اسلام آموزش و پرورش اگر به ساختن انسان اخلاقمند، منجر و منتهی نشود حکایت عالم بی عمل است که رنج بیهوده و سعی بی فایده کرده است.

دکتر بهشاد با بیان این که  اسلام، بزرگترین مدرسه اخلاق است و آموزش‌هاى اخلاقى دین مبین اسلام از مهم‌ترین آموزش‌هاى اخلاقى در تاریخ تعلیم و تربیت بشر برای ساختن انسان اخلاقمند است گفت:  این انسان اخلاقمند و این انسان پایبند به اخلاق که مورد نظر اسلام است؛  ترجمان سخن ارزشمند پیامبر اسلام است که می فرماید إِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلاقِ»؛ «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم (و به مردم بیاموزم). این سخن از زبان انسانی بیان می شود که خود تجسم عینی انسان اخلاقمند است. این اخلاقمندی البته منحصر به پیامبر اسلام نیست و داشتن اخلاق نیکو از ویژگی‌های بارز انبیای الهی است؛ اما تجسم عینی انسان اخلاقمند در وجود مبارک پیامبر اسلام به منصه ظهور رسیده است.

قائم مقام مدیرعامل عملیات غیر صنعتی پازارگاد افزود: در قرآن کریم، آیات بسیاری در مورد،  اخلاقى و تربیت، تزکیه نفس و معرفت نفس انسانى و توّجه دادن انسان به فضایل  اخلاقی آمده است؛ اما نکته قابل توجهی که در زمینه اخلاقمندی انسان در قرآن ذکر شده است  این است که موفقیت پیامبر اسلام در جذب مشرکان و منافقان و گسترش جهانی دین اسلام، خوش اخلاق و خلق و خوی مهربانانه پیامبر اسلام بوده است. خداوند در قرآن کریم ضمن اشاره  به «خُلق عظیم» ” پیامبر اسلام ( سوره القلم/ آیه 4) که می فرماید وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ( ای رسول، همانا اخلاق نیک و برجسته ای در اندرون تو وجود دارد) در آیه 159 سوره ال عمران به پیامبر اسلام می فرماید که ” به [برکت] رحمت الهى، در برابر آنان (مردم) نرم [و مهربان] شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن.”. 

دکتر بهشاد در پایان گفت: چکیده نظام آموزش و پرورش در قرآن این است که هر جا ” وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ” که همان تعلیم و تربیت است آمده است بلافاصله ”  وَیُزَکِّیهِمْ ”  هم ذکر شده است و این همان هدف اسلام از تعلیم و تربیت و آموزش و پروش است: یعنی ساختن انسان خداجو و اخلافمند.

گفتنی است همایش مدیران و معاونین آموزشی شهرک پردیس جم با هدف ارتقاء صلاحیت ها و مهارت های حرفه ای شاغلان در مدارس منطقه با حضور اساتید دانشگاهی، برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی های تخصصی آموزشی و روانشناسی ، جلسات پرسش و پاسخ، بازدید از مراکز آموزشی ، پنل های تخصصی به اشتراک گذاشتن تجربه های آموزشی و… از تاریخ 14 تا 17 شهریورماه برگزار شد.