اختلالات هیجانی در واقع دارای علائم مختلفی است ، که این علائم تحت عناوینی همچون : اختلال پریشانی ، وسواس ، غذایی ، رفتاری ، دو قطبی ، اضطرابی ، و .. بروز می کند . به عبارت دیگر آن دسته از کودکانی که مبتلا به اختلالات هیجانی هستند ، احساسات خود را نمی توانند پردازش و مدیریت کنند .

 اما سوالی که مطرح می شود این امر است که : چطور می توان متوجه این قبیل مشکلات در کودکان شد ؟ در پاسخ به این سوال باید افزود که : ۱ / وقتی که فرزند شما دائما نگران است و به قولی استرس دائمی با او همراه می باشد ، ۲ / از لحاظ جسمی نیز اختلالات هیجانی دارای نشانه هایی است ، نشانه هایی مانند : دل درد های مکرر ، سر درد ها ، تغییرات ناگهانی در وزن ، و ‌‌.... . ۳ / این دسته از کودکان نمی توانند با اطرافیان خود به خوبی ارتباط برقرار کنند و از لحاظ اجتماعی هم ، ایده آل نیست . ۴ / کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند ، دارای علائمی همچون : ترس از مدرسه نشان می دهند . در حالی که اصلا منشا این ترس مشخص نیست . ۵ / این اختلالات هیجانی باعث عدم توانایی در یادگیری کودک می شود . به همین خاطر کودک در دوران مدرسه با مشکلاتی مواجه می شود . ۶ / جالب است که بدانید از نظر روحی ، کودکانی که دارای این اختلال هستند ، دارای حالاتی شبیه به افسردگی می باشند .

مسئله دیگری که در این خصوص مطرح می شود ، این امر است که چه ویژگی های رفتاری در اثر این اختلالات مهم است ؟ در واقع می توان گفت که : آن دسته از کودکانی که مبتلا به اختلالات هیجانی می باشند ، از لحاظ رفتاری هم به مشکل یا مشکلاتی می خورند که البته از طریق علائم مذکور در ذیل ، قابل تشخیص است : ۱ / کودکانی که دچار این اختلال هستند ، تمایل دارند تنها باشند و به همین خاطر از دیگران دوری می کنند . ۲ / کودکانی که دچار این اختلال هستند نسبت به هم سن و سالان خود ، قدرت یادگیری پایین تری دارند به طوری که نسبت به دیگر کودکان ، دیر تر متوجه درس می شوند . ۳ / کودکانی که دچار این اختلال هستند ، بیش فعال می باشند و به عبارتی بر روی رفتار خود کنترلی ندارند . به عنوان مثال : ممکن است والدین متوجه شوند که کودک آن ها در اکثر مواقع عصبی است و حتی ممکن است در نتیجه این عصبانیت ها ، به خود نیز آسیبی برساند . ۴ / کودکی که دارای این اختلال است ، نسبت به دیگر کودکان ، دیر تر به بلوغ می رسد .

به عبارت دیگر ، با وجود آن که سن او بیش تر و بیش تر می شود ، باز هم مثل کودکان کم سن و سال سریع عصبی می شود و حتی گریه های نابجا می کند . نکته دیگری که باید در خصوص اختلالات ذهنی و هیجانی کودکان اشاره کرد ، این امر است که : این اختلالات دارای انواعی می باشند . اما پیش از آن که به بررسی انواع این اختلال بپردازیم نیاز است که ذکر کنیم که : دلیل مشخصی هنوز برای این مشکلات ثبت نشده است . اما با این حال بسیاری از متخصصین معتقد هستند که عواملی مثل : ناهنجاری های مغزی ، وراثت ، استرس ، رژیم غذایی ، و ... به شدت بر روی بروز این اختلال ، تاثیر می گذارد . مهم ترین انواع اختلالات هیجانی ، عبارتند از : ۱ / اختلال اضطراب ( بی شک در تمامی افراد ، کمی استرس و اضطراب وجود دارد ، به خصوص در زمان هایی که فرد قرار است کاری سرنوشت ساز انجام دهد یا حتی امری مهم انجام دهد .

 اما در برخی افراد این استرس به قدری زیاد می باشد که تبدیل به اختلالات هیجانی می گردد . از جمله اختلالات اضطراب عبارتند از :

  • ترس های خاص ، استرس ، فوبیا ، ترس و .... ،
  • اختلال رفتاری ( می توان گفت که این نوع از اختلال ، اکثرا در نوجوانان و جوانان مشاهده می شود . این دسته از افراد رفتار مورد قبول جامعه را نمی توانند دنبال کنند ، به همین خاطر رفتار هایی همچون : فرار از مدرسه ، دزدی ، خسارت به اموال ، دروغگویی ، خشونت با حیوان ، خشونت با انسان ، و ... را بروز می دهند ) ،
  •  اختلال دو قطبی ( در واقع این دسته از افراد ، دچار ناراحتی شدید و افسردگی هستند . به طوری که در برخی حالات این حالات به شدت در آن ها شدت می گیرد و پس از مدتی به شرایط نرمال برمیگردند . به عبارت دیگر ، این تغییرات شدید باعث ناراحتی های روحی و ذهنی در این بیماران می گردد و آنان را ، بسیار عصبی می کند ) ،
  •  اختلال تغذیه ( کم اشتهایی و پر اشتهایی ، از شایع ترین انواع اختلال تغذیه می باشد که اکثرا در بانوان دیده می شود . در چنین حالتی هم فرد دچار پر اشتهایی و حالت تهوع می گردد ، هم دچار گرسنگی و کم اشتهایی ) ،
  • اختلالات وسواسی ( در این اختلال فرد دارای افکار وسواس گونه ای می باشد و این افکار را در عمل خود به صورت رفتار هایی همچون : تمیز کردن همیشگی خانه ، شستن مداوم دست ها ، چک کردن مداوم ، و .... بروز می کند .
  • اختلال روانی ( اختلال روانی در واقع یکی از خطرناک ترین اختلالاتی می باشد که به صورت وهم گرایی خود را نشان می دهد . فرد در این اختلال، فکر می کند که دیگران قصد لطمه زدن به او دارند و یا به عبارتی ، صد سوء نسبت به او دارند .

 مجموعه روانشناسی دل آسا ، با سال ها سابقه درخشان و موفق در حوزه روانشناسی ، آماده ارائه تخصصی ترین و مجرب ترین خدمات به هموطنان عزیز می باشد . این کلینیک روانشناسی از میان هزاران نفر از روانشناسان پایش به عمل می آورد و سپس برترین و زبده ترین روانشناسان را بر طبق نظر کاربران و مراجعه کنندگان خود انتخاب نموده و سپس‌ در وبسایت خود معرفی می کند .

در واقع به سبب همین خدمات شایسته است که اینک کلینیک روانشناسی دل آسا ، به عنوان بزرگ ترین مرجع معرفی بهترین روانشناسان و مشاورین در کشور شناخته شده است . این کلینیک معتبر ، با معرفی برترین پزشکان و همچنین معتبر ترین کلینیک های روانشناسی در حوزه های : زوج درمانی ، افسردگی ، مشاوره تحصیلی ، مشاوره کودک و نوجوان ، مشاوره دوران بارداری ، و ... به مراجعه کنندگان محترم و عزیز کمک می کند تا با اطلاعاتی بیش تر و دیدی وسیع تر ، تصمیم بگیرند و سپس مرجع خود را مشخص کنند .