به گزارش اکونا پرس،

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش های شدید محلی آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ چهارشنبه (۶ تیرماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، زنجان، گلستان، شمال سمنان، خراسان شمالی، البرز، قزوین، شمال مرکزی و دامنه و ارتفاعات تهران و پنج‌شنبه (۷ تیرماه) در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و دامنه و ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز و سمنان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرها به‌ویژه بین شهری، خودداری از اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، عدم دپوی محصولات در فضای باز و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌‎های اجرایی توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار با اشاره به وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و در مناطق مستعد توفان گرد و خاک آمده است: حاکمیت این وضعیت جوی چهارشنبه در نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و شرق سمنان، شمال شرق اصفهان و نیمه شرقی کرمان، پنج‌شنبه در جنوب و شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، شرق و جنوب خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی، جمعه در جنوب شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و شنبه در شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان، شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان در مناطق مستعد توفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان اشاره کرد. به توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از کویرنوردی، عدم جابجایی با گلایدر، هواپیماهای سبک و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک و عبور و مرور خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از بادگیر در باغات و قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از چهارشنبه  تا صبح جمعه (۶ تا ۸ تیرماه) افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای بیش از ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج به بیش از ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گلستان، در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه به ماهیان درقفس و صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی و مسافری و شناورهای سبک دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و فعالیت‌های تفریحی و تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک، محدودیت تردد شناورهای سنگین و نیمه‌سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی توصیه می‌کند.

این هشدار می‌افزاید: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای بیش از ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر پنج‌شنبه در مناطق دور از ساحل استان خوزستان، مناطق ساحلی استان‌های بوشهر و هرمزگان، در شرق خلیج فارس، شرق تنگه هرمز و غرب دریای عمان، جمعه در مناطق دور از ساحل استان خوزستان و شرق تنگه هرمز و شنبه در مناطق دور از ساحل استان خوزستان توصیه می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی انتظار می‌رود.

به توصیه سازمان هواشناسی منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.