به گزارش اکونا پرس،

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پنجمین روز از هفته تأمین‌اجتماعی – 19 تا 25 تیر ماه - با حضور در برنامه "صبح بخیر ایران" شبکه اول سیما در تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای حکمرانی تأمین‌اجتماعی و اقدامات کم‌نظیری که با مساعدت، پشتکار و پیگیری رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی رقم خورد، گفت: پایداری صندوق و توازن منابع و مصارف از موضوعات بسیار مهمی است که با هدایت راهبردی شخص شهید جمهور حضرت آیت‌الله رئیسی، همکاران ما از همان ابتدای دولت سیزدهم روی این چالش، تمرکز راهبردی داشتند. در این دولت با عنایت شخص شهید جمهور تا امروز حدود 260 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی تأدیه شده است. در تمام دولت‌های قبلی تا دولت سیزدهم، مجموع رقم بدهی تسویه شده در همه دولت‌ها، حدود 80 هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی دولت سیزدهم سه و نیم برابر دولت‌های قبلی تأدیه بدهی انجام داده است که در نوع خود کم‌نظیر بود. به لحاظ سهم مبالغ پرداختی از کل بدهی‌های ایجادی در هر سال نیز محاسبات نشان می‌دهد در حالی که در دولت‌های قبلی تنها حدود 20 درصد از بدهی‌های ایجادی هر سال در همان سال تسویه شده؛ در دولت شهید جمهور خستگی‌ناپذیرمان، به‌طور متوسط 65 درصد بدهی ایجادی هر سال، در همان سال تسویه شده است.

موسوی با یادآوری این‌که در آغاز به کار این دولت بعضاً گفته می‌شد با توجه به ابعاد بحران ناترازی مالی اگر این دولت و مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی حتی بتواند برای دو ماه حقوق مستمری بازنشستگان را تأمین‌کند، باید خدا را شکر کرد، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم بین 26 تا 27 هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری پرداخت می‌کردیم. تراز مالی سازمان هم منفی بود و از سال 1393 تا 1400 سازمان به علت استقراض بی رویه برای پرداخت حقوق ، حدود 106 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک رفاه داشت. به لطف خداوند متعال و با همکاری دولت و مجلس محترم و تلاش شبانه‌روزی شخص شهید جمهور و همکاران ما، در این دوره آن 106 هزار میلیارد تومان بدهی را تسویه کردیم که اتفاق کم‌نظیری بود و در هیچ دوره‌ای این حجم تسویه بدهی بانکی سابقه نداشت.

وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم برای تأمین همان 26 تا 27 هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری بازنشستگان عزیز، حتی گاهی به همراه وزیر محترم کار و رفاه و تأمین‌اجتماعی، برای شخص رئیس جمهور محترم مزاحمت ایجاد می‌کردیم که 3 تا 5 هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی را با دستور رئیس‌جمهور به بانک مرکزی بتوانیم در قالب استقراض از نظام بانکی تأمین کنیم. اما در حال حاضر 35 ماه است که با افتخار از بسیاری از چالش‌ها عبور کرده‌ایم. در همین ماه گذشته 65 هزار میلیارد تومان به بازنشستگان عزیز مستمری پرداخت کردیم و ریالی از بانک استقراض نکردیم. البته این مربوط به الان و امسال نیست بلکه از ابتدای سال 1402 تا الان با برنامه‌ریزی و حمایت خوبی که شخص رئیس‌جمهور محترم در تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی داشتند، حدود 15 ماه است حتی یک ریال برای پرداخت حقوق و مستمری عزیزان از نظام بانکی استقراض نکرده ایم. تنها 10 هزار میلیارد تومان برای بحث درمان خط اعتباری گرفته‌ایم که آن را هم به لطف خدا تسویه خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این برنامه تلویزیونی همچنین گفت: در این دولت با عنایت دولت و شخص شهید جمهور تا امروز حدود 260 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی تأدیه شده است که البته این رقم تنها تا امروز است و مبالغ بیشتری در بودجه سالیانه دیده شده و این رقم بیشتر هم خواهد شد. لازم است یادآوری کنیم که در تمام دولت‌های قبلی تا دولت سیزدهم، مجموع رقم بدهی تسویه شده در همه دولت‌ها، حدود 80 هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی دولت سیزدهم با عنایت شخص شهید جمهور، سه و نیم برابر دولت‌های قبلی تأدیه بدهی انجام داده است که در نوع خود کم‌نظیر بود.
وی افزود: به لحاظ سهم مبالغ پرداختی از کل بدهی‌های ایجادی در هر سال نیز محاسبات نشان می‌دهد در حالی که در دولت‌های قبلی تنها حدود 20 درصد از بدهی‌های ایجادی هر سال در همان سال تسویه شده؛ در دولت شهید جمهور خستگی‌ناپذیرمان، به‌طور متوسط 65 درصد بدهی ایجادی هر سال، در همان سال تسویه شده است.
موسوی ادامه داد: از محل این تسویه بدهی کم‌نظیر ما چند کار عمده انجام دادیم. یکی همان تسویه بدهی  106 هزار میلیارد تومانی سازمان به نظام بانکی بود که باید اقتصاددان‌ها بررسی کنند و بگویند این رقم چقدر در کنترل تورم و اقتصاد کلان، تأثیر مثبت داشته است. با این تسویه بدهی از پرداخت 25 هزار میلیارد تومان سود سالانه‌ای که باید هر سال به بانک می‌دادیم جلوگیری کردیم. استقراض بی‌رویه‌ای که در گذشته وجود داشت، به نوعی دست‌اندازی به منابعی بود که باید برای آینده مردم حفظ می‌شد و به تعبیری مصداق "آینده فروشی" به جای "آینده سازی" بود. ما به عنوان یک صندوق بیمه‌ای باید برای تأمین آینده بازنشسته و بیمه‌شده سرمایه‌گذاری کنیم نه این‌که در قالب استقراض بی‌رویه، بیماری مزمنی را در صندوق بنیان بگذاریم که مثل خوره صندوق را بخورد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تأکید کرد: بر اساس اصل 29 قانون اساسی ما هم باید خدماتمان را توسعه بدهیم و هم افرادی را که بیمه نیستند، بیمه کنیم و یک پوشش سراسری و کامل داشته باشیم. طرح‌های بسیار خوبی در توسعه پوشش بیمه‌ای در این دوره اتفاق افتاد و معادل عملکرد شش تا هفت سال در دوره‌های قبل، بیمه‌شده جدید وارد صندوق شد. در این دوره 2.7 میلیون نفر بیمه‌شده جدید به صندوق اضافه شده است که بیش از یک میلیون نفر از آنها بیمه‌شده اجباری شاغل در کارگاه‌ها و بقیه هم بیمه‌شده‌های اختیاری به‌ویژه بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان هستند که از طرح‌های بیمه‌ای جدیدی هستند که ما آغاز کردیم. محاسبه شده که تا الان از محل افزوده شدن این تعداد بیمه‌شده جدید، بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای سازمان ایجاد شده است.
وی در پاسخ به پرسش مجری این برنامه در مورد نگرانی برخی مستمری‌بگیران درباره استمرار پرداخت بموقع مستمری‌ها تصریح کرد: بازنشستگان عزیز نه تنها نگران نباشند بلکه با ریل‌گذاری جدیدی که صورت گرفته به لطف خدا، تأمین‌اجتماعی قطعاً از مقطع بحران‌سازی که معمولاً برای لاپوشانی ناکارامدی صورت می‌گیرد عبور کرده است. بازنشستگان حتماً امیدوارانه به آینده نگاه کنند چون فرصت‌های بسیار زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی وجود دارد و ان‌شاءالله آینده روشنی برای همه بیمه‌شدگان در این صندوق خواهیم داشت.
موسوی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار مهمی که در این دولت، هم در نظام سلامت و هم در سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد، توسعه خدمات درمانی بود. درمان رایگان در تأمین‌اجتماعی یکی از مطالبات اساسی همه بیمه‌شدگان و به‌ویژه بازنشستگان عزیز است. ما با همه تنگناهای مالی این بخش را بیش از پیش توسعه دادیم. در دولت سیزدهم بالغ بر 40 مرکز درمانی جدید و نوساز با تجهیزات پیشرفته در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار به بهره‌برداری رسید. در آینده نزدیک بیمارستان 550 تختخوابی فیاض‌بخش به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های مهم و پیشرفته فوق‌تخصصی، با تجهیزات به‌روز در جنوب غربی تهران به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین بیمارستان لنگرود و دزفول به بهره برداری رسید و بیمارستان آبادان هم آماده افتتاح است. این کار بسیار مهمی در فعالیت‌های عمومی درمانی بود. اما کارهای بسیار مهم دیگری هم اتفاق افتاد مانند رایگان کردن درمان بیماران صعب‌العلاج، پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری و خدمات فوق‌تخصصی بسیار گران‌قیمت این بخش و پوشش گروهی از داروهای جدید که از دیگر اقدامات بود. بر خلاف دولت‌های قبلی و علیرغم تبلیغات منفی که بعضاً صورت می‌گرفت، بیش از 200 قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و حتی یک قلم دارو در این دوره از شمول بیمه خارج نشد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: درمان رایگان افراد زیر هفت سال که هم وزارت بهداشت و هم سازمان تأمین‌اجتماعی با دستور رئیس جمهور شهید پای کار آمدند و پوشش درمان همگانی در بیمه سلامت و بیمه بالغ بر شش تا هفت میلیون نفر با انجام آزمون وسع و بسیاری از خدمات متنوع و متکثر دیگر از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم در این بخش بود. همچنین با تاکید رئیس‌جمهور محترم مبنی بر این که هر چه می‌توانید برای بازنشستگان عزیز خدمات را بیشتر کنید، 50 درصد هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط تأمین‌اجتماعی تقبل شده است که بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان برای تأمین‌اجتماعی هزینه داشته است و هم‌اکنون بالغ بر 4 میلیون نفر از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.