در پنجمین جلسه تاکید شد:
بررسی طرح «تقدیر از هیأت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شهر تهران» در کمیسیون فرهنگی شورا
اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی طرح «تقدیر از هیأت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شهر تهران» را به تشکیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا موکول کردند.
به نقل از معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، در پنجمین جلسه شورای ششم، دو فوریت طرح «تقدیر از هیأت عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در شهر تهران» مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
رئیس شورای ششم شهر تهران در خصوص این طرح گفت: این طرح برای ارزیابی و تقدیر و تشویق عملی از هیاتی است که در ماه محرم فعالیت میکنند. هرچند خود این افراد چنین توقعی ندارند و این کار برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. لذا این کار تقدیر و تشکری به سهم شورا و شهرداری است.
علیرضا نادعلی متذکر شد و ادامه داد: اصل کار بسیار خوبی است اما کدام هیئت با کدام شاخص باید انتخاب شود؟ بهتر است اجازه دهیم که سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه کمک کند.
مهدی اقراریان نیز در مخالفت با دو فوریت طرح گفت: عزاداری اباعبدالله الحسین 1400 سال است که فعال است اما به نظرم این کار به صلاح نیست و به نوعی دخالت در این سنت است.
وی ادامه داد: همچنین ابزار لازم برای ارزیابی این هیات را نداریم و سازمان تبلیغات اسلامی هم ابزار لازم را ندارد. چون اگر حتی چند کودک در کوچهای با چادر مادر خود برای اباعبدالله خیمهای زدند و چای به دست مردم دادند، ممکن است در نزد اباعبدالله الحسین از هزاران هیئت بزرگ مقبولتر باشد. لذا ورود شورای اسلامی شهر به این مسئله را درست ضروری نمیدانم.
اقراریان افزود: شورا در موضوع امکانات هیات و تبدیل پارکینگها به حسینیه فعالیت بهتری میتواند داشته باشد.
همچنین پرویز سروری ضمن تشکر از بابت ارائه این طرح، در مخالفت با آن اظهار داشت: مردم تهران در حال حاضر دارای مشکلات اساسی مانند کرونا هستند. این کار شورا و شهرداری را از اولویتهای مهمتر فعلی دور میکند و همچنین فضای عمومی جامعه را هم تحریک میکند.
وی افزود: این طرح انگیزههای معنوی و الهی را به انگیزههای مادی و غیر الهی تبدیل میکند. همچنین انتخاب هیاتی برای این کار خودش میتواند عامل تحریک و نارضایتی هیاتهای دیگر باشد. بنابراین درخواست دارم که از اولویت خارج شود.
اما حبیب کاشانی طی پیشنهادی گفت: این طرح به زمینههایی نیاز دارد و لذا بهتر است به جای آن، از پیرغلامان تجلیل شود. تا بعدا کمیتهای برای تجلیل از هیات ایجاد شود.
سوده نجفی نیز متذکر شد: مقیاس و خطکشی برای ارزیابی هیات نداریم. بویژه که این امر متاثر از بافت محلات است و مثلا هیات های شمال شهر طبیعتا بودجه بیشتری دارند. همچنین هیاتی هستند که دهها سال است که فعالند و برخی هیات هم توسط نوجوانان اداره میشوند. لذا متر و معیاری برای ارزیابی وجود ندارد.
همچنین جعفر تشکری هاشمی گفت: این برگه توسط همه ما امضا شده است. تقاضا دارم اگر پیشنهاد و یا مخالفتی هست، در هنگام امضا مطرح شود تا کار با تانی بیشتری صورت بگیرد که به هنگام رای گیری سخنانمان با امضایمان تناقض نداشته باشد.
عضو ششمین دوره شورا افزود: همین چند دقیقه پیش همگی به عملکرد اجتماعی شهرداری منتقد بودیم و لذا باید نسبت به مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی حساسیت و توجه داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: قرار نیست آزمونی باشد و نمره بدهیم. صرفا مبنا اینست که ببینیم حرکت خودجوش مردمی در چه حد موفق بودهاند. اگر ایرادی در شاخصها است میتوانیم بعدا بررسی کنیم.
در ادمه علیرضا نادعلی طی پیشنهادی گفت: این امر در حوزه تخصصی شهرداری نیست. اینکه ما هر امر فرهنگی را آنقدر عمیق و کلی ببینیم که قابل اندازهگیری نباشد، دست ما را میبندد. لذا پیشنهاد میکنم، باتوجه به اینکه هیات ما در دوره کرونا کارهای خوب جهادی داشتهاند، پس یکی از معیارهای ما میتواند پیوستهای خیریه باشد که بصورت نمادین تشویق شوند.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد آقامیری هم طی پیشنهادی گفت: با توجه به اینکه با هیات مذهبی رابطه خوبی دارم، میدانم که حدود 3000 ناظر هیات را زیر نظر دارند و 12000 هیات هم مورد بررسی قرار گرفتهاند.
او افزود: در این طرح 11 شاخص آمده است که بیشتر آنها مرتبط با کرونا هستند. لذا به نظرم بهتر است از شورای هیات مذهبی برای رعایت شاخصها و بررسی هیات دعوت کنیم.
مهدی عباسی در مخالفت اظهار داشت: اگر در این پیشنهاد و نظام انتخاب تغییرات ایجاد کنیم، شاید بخشی از مشکلات حل شود. شاید واژه هیئت برتر بار خوبی نداشته باشد و بهتر باشد که عبارت «هیئتهای با تجربه موفق در این زمینهها» را استفاده کنیم. همچنین پیشنهاد آقای نادعلی یعنی کمکهای مومنانه و کمک به کادر درمان را هم اضافه کنیم و در پایان فرایند انتخاب را از مجموعه نهادی با فراخوان به خود هیئتها آغاز کنیم.
در پایان مهدی چمران پیشنهاد کرد که طرح از دو فوریت خارج شده و پس از تشکیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
بر همین اساس اعضای شورا بر این تصمیم به اجماع رسیدند.
ارسال نظر