پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم ماشین لباسشویی است. وظیفه اصلی این پمپ، تخلیه آب کثیف حاصل از شستشوی لباس‌ها را از داخل محفظه دیگ لباسشویی به خارج منتقل کند. این پمپ در زمان‌بندی‌های برنامه‌ریزی‌شده، با فعال‌شدن، آب را از طریق لوله فاضلاب تخلیه می‌کند. همچنین، در زمان خشک‌کن ماشین لباسشویی، آب لباس‌ها را گرفته و تخلیه می‌کند. اگر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی درست عمل نکند، لباسشویی از کار خواهد افتاد و نمی‌تواند کاری انجام دهد

انواع پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم است که در لباسشویی‌ها استفاده می‌شود. وظیفه اصلی این پمپ، تخلیه آب کثیف حاصل از شستشوی لباس‌ها را از داخل محفظه دیگ لباسشویی به خارج منتقل کند. انواع پمپ تخلیه ماشین لباسشویی شامل سه مدل پرمصرف هستند: پمپ تخلیه 3 خار، 4 خار و 8 خار.  که به این‌ها به عنوان 3 پیچ، 4 پیچ و 8 پیچ نیز گفته می شود. 

عوامل زمینه ساز خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

1.    مسدودی: انسداد در مسیر جریان آب یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی پمپ تخلیه است. ممکن است پمپ تخلیه به دلیل گیر کردن شیءی از جنس پارچه، جوراب یا دستمال مسدود شود.

2.    خرابی مکانیکی: مشکلات مکانیکی می‌توانند باعث خرابی پمپ تخلیه شوند.

3.    خرابی الکتریکی: وجود مشکل در قسمت‌های الکتریکی پمپ نیز می‌تواند منجر به خرابی آن شود.

4.    مشکل در سیستم فشار آب: نقص در فشار آب ممکن است تخلیه‌نشدن آب را تحت تأثیر قرار دهد.

5.    اتمام عمر مفید پمپ: پمپ‌ها معمولاً دارای عمر مفید مشخصی هستند و پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.

علائم خرابی  پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

عمر مفید پمپ تخلیه ماشین لباسشویی معمولاً بین 5 تا 10 سال است. البته این مدت زمان می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ماشین‌های لباسشویی که بیشتر استفاده می‌شوند، پمپ تخلیه آن‌ها زودتر فرسوده می‌شود. از طرفی نوع و کیفیت پمپ نیز در خراب شدن آن موثر است. پمپ‌های با کیفیت بالاتر معمولاً عمر مفید بیشتری دارند. اگر پمپ به موقع تعمیر و سرویس شود، عمر مفید آن افزایش می‌یابد. پمپ‌هایی که تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند، زودتر فرسوده می‌شوند.

کارشناسان کارباما سرویس ، مرکز تعمیر لباسشویی در کرج ، علائم خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را عمدتا موارد زیر می دانند :  

1.    عدم تخلیه آب: اگر ماشین لباسشویی آب را به درستی تخلیه نکند، ممکن است پمپ تخلیه دچار خرابی باشد.

2.    شنیده نشدن صدای تخلیه آب: اگر صدای تخلیه آب در ماشین لباسشویی شنیده نشود، پمپ ممکن است مشکل داشته باشد.

3.    وجود آب در دیگ لباسشویی پس از اتمام چرخه شستشو: اگر پس از پایان چرخه شستشو، آب در دیگ لباسشویی باقی بماند، پمپ ممکن است خرابی داشته باشد.

4.    نمایش کد خطا روی صفحه نمایش لباسشویی: برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی با نمایش کدهای خطا به مشکلات پمپ تخلیه اشاره می‌کنند

اگر پمپ تخلیه به درستی نگهداری و سرویس شود، می‌تواند تا 10 سال عمر کند. اما در صورت استفاده سنگین یا نگهداری نامناسب، ممکن است پس از 5 سال نیاز به تعویض داشته باشد. 

تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی 

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی معمولاً قابل تعمیر است. اگر پمپ تخلیه دچار مشکل شده باشد، می‌توان آن را تعمیر کرد به جای اینکه کل پمپ را تعویض کرد. برخی از مشکلات رایج پمپ تخلیه که قابل تعمیر هستند عبارتند از:

- گرفتگی و انسداد پمپ به دلیل جمع شدن پرز و مواد خارجی

- خرابی موتور پمپ

- شکستگی یا فرسودگی پروانه پمپ

- مشکلات در سیم‌کشی و اتصالات برقی پمپ

در اکثر موارد، تعمیر پمپ تخلیه به‌صرفه‌تر از تعویض کل آن است. اما در صورت خرابی شدید، گاهی تعویض پمپ ضروری می‌شود. بهتر است برای تشخیص دقیق مشکل و انجام تعمیرات با تعمیرکار تماس بگیرید. .

پیشگیری از خراب شدن پمپ تخلیه ماشین لباسشویی 

کارشناسان برای پیشگیری از خراب شدن زودرس پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، موارد زیر را توصیه می کنند :

1. تمیز نگه داشتن پمپ: پس از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی، پمپ را با آب تمیز کنید تا پرز و مواد خارجی در آن جمع نشود. گاهی اوقات پمپ را با یک برس نرم تمیز کنید.

2. جلوگیری از گرفتگی پمپ : همیشه فیلتر پمپ را تمیز نگه دارید.  از ریختن مواد خارجی مانند سکه، دکمه و... در ماشین لباسشویی جلوگیری کنید.

3. کاهش بار و فشار وارد بر پمپ: از بارگذاری بیش از حد ماشین لباسشویی خودداری کنید. از چرخه‌های شستشوی طولانی‌مدت استفاده نکنید.

4. انجام سرویس و تعمیرات به موقع: در صورت مشاهده هرگونه مشکل در پمپ، آن را سریعاً به تعمیرکار ببرید. پمپ را به طور دوره‌ای سرویس و بازرسی کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید عمر مفید پمپ تخلیه ماشین لباسشویی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید.