به گزارش اکونا پرس،

ضرورت این موضوع زمانی پر رنگ‌تر می‌شود که بدانیم توسعه پتروشیمی‌ها افزون بر ایجاد درآمد بیشتر، از خام فروشی نفت و گاز نیز جلوگیری می‌کند و این بخش اقتصاد تبلور واقعی اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

در این میان ایران به عنوان یکی از قطب‌های تولید اوره و آمونیاک در جهان است. این محصولات بازار مناسبی در جهان دارد با این حال در سال‌های اخیر، تکمیل زنجیره ارزش در این واحدها مورد توجه بوده است.

عمده‌ترین کاربرد آمونیاک به عنوان کود شیمیایی است. حدودا ۹۰ درصد آمونیاک تولید شده در جهان در کودهای شیمیایی مصرف می‌شود و برای میلیاردها نفر در جهان غذا تولید می‌کند.

ایران در حال حاضر ششمین تولیدکننده بزرگ آمونیاک در جهان است و ظرفیت بالایی برای تولید اوره و آمونیاک دارد. در حال حاضر ۷ شرکت تولیدکننده آمونیاک و محصولات پایین‌دست آن در کشور فعال هستند.

ظرفیت اسمی تولید آمونیاک ۵.۵ میلیون تن، اوره۸.۵میلیون تن و سایر محصولات پایین‌دست زنجیره ارزش آمونیاک حدود ۲ میلیون تن است.

گفتنی است با توجه به اهمیت این محصولات  طرح‌های توسعه زنجیره ارزش آمونیاک و اوره در دست اجرا است که در آینده‌ای نزدیک  به بهره‌برداری می‌رسد.

دکتر عبوری مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری غدیر در این رابطه و با بیان اینکه پتروشیمی پردیس یکی مهم‌ترین تولیدکنندگان آمونیاک در کشور است و بخش زیادی از ظرفیت تولید متعلق به این شرکت است، گفت: پردیس توانسته در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ بالاترین مقدار تولید آمونیاک را محقق نماید و  افزایش ۰.۳۳ درصدی تولید نسبت به رکورد قبلی را کسب کند.

عبوری افزود: رکورد فصلی تولید آمونیاک نیز افزایش ۲.۵۴ درصدی نسبت به رکورد قبلی را به دست آورده است.

وی اظهار امیدواری کرد، روند رکورد شکنی پردیس ادامه دار باشد و بتواند در سالی که با نام جهش تولید مزین شده است گام بلندی برای رسیدن به اهداف پیش رو بردارد.