به گزارش اکونا پرس،

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید شهریاری- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- پیش از ظهر امروز شنبه (۲۴شهریورماه) در نشست خبری سی‌وهشتمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مکان‌ها و قلب مشترک بین مسلمانان جهان «مسجد الاقصی» است، اظهار کرد: در چهار دوره گذشته هدف ما عملی کردن برنامه‌های مشترک بین مسلمانان بوده است، این کنفرانس نباید در حد نظریه بماند بلکه باید در صحنه عمل هم اقدامات مشترک انجام شود.  

وی ادامه داد: امروز مهم‌ترین پیوند در سیاست جهانی که می‌تواند مذاهب و ملل مسلمان به هم پیوند دهد موضوع فلسطین است، از این رو در کنفرانس وحدت امسال بر این موضوع تاکید کردیم و عنوان سی‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را «همکاری‌های اسلامی و دستیابی بر ارزش های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین» قرار دادیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی از امروز کار خود را با وبینارهای غیرحضوری کار خود را آغاز خواهد کرد و ۲۳۴ عالم و شخصیت فرهنگی در قالب ۱۶وبینار سخنرانی خواهند کرد. حدود ۱۳۴نفر از این میان خارجی و ۹۶ نفر از شخصیت‌های داخلی هستند که به صورت وبیناری در این دوره شرکت کردند.

شهریاری یادآور شد: مراسم افتتاحیه این دوره با حضور مسعود پزشکیان رییس جمهور پنج‌شنبه (۲۹ شهریورماه) از ساعت ۸ صبح در سالن اجلاس سران آغاز و سه نشست در این روز خواهیم داشت که یکی از این نشست‌ها با حضور رییس جمهور است.

وی افزود: در این دوره نزدیک به ۲۵۰۰ نفر به کنفرانس دعوت شده‌اند که از این میان ۷۸ شخصیت فرهنگی و دینی از ۳۰کشور هستند که عمدتا وزیر، مفتی یا رؤسای سازمان‌های بین‌المللی هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: هر سال این بحث مطرح بود که مهمانان این کنفرانس تکراری هستند اما امسال مهمانان ویژه‌ای از آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، مالزی و اندونزی داریم که ۳۲ نفر از نخبگان این کشورها در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.  

شهریاری ابراز کرد: امسال میهمانانی از عربستان، اردن و امارات نیز داریم. همچنین از بین مهمانان داخلی نیز ۱۴۰ میهمان از خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و علمای برجسته اهل سنت نیز حضور دارند. همچنین ملاحظات را برای طالبان بیان کرده‌ و میهمانانی نیز از طالبان افغانستان در کنفرانس دعوت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این دوره ۳۰ نفر از بانوان کشورهای اسلامی نیز در این کنفرانس حضور دارند. امسال با همت بیشتری بخش علمی کنفرانس را دنبال کرده‌ایم، ضمنا ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی به کنفرانس ارسال شده است. همچنین از ۱۲ عنوان کتاب جدید نیز در کنفرانس این دوره رونمایی می‌شود. دو نشست هم‌اندیشی نیز با علما خواهیم داشت و طبق سنوات گذشته میهمانان کنفرانس در روز پایانی با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد که این ملاقات در روز میلاد حضرت رسول (ص) است.

به گزارش ایسنا، رئیس سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی در پایان درباره برنامه‌های اجرایی این کنفرانس گفت: بازدید از بخش‌های علمی و فرهنگی کشور، حضور میهمانان در مرقد امام راحل(ره)، دیدار با برخی وزاری جدید دولت و... نیز از دیگر برنامه‌های این دوره از کنفرانس وحدت است. در روز ۳۱ شهریورماه بیانیه پایانی کنفرانس منتشر می‌شود. همچنین در ماه آینده کنفرانس منطقه‌ای را در مشهد خواهیم داشت که با حضور مهمانانی از کشور افغانستان برگزار می‌شود.