صالحی در صحن علنی مجلس مطرح کرد:
۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی های رایانه ای ایرانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سال ۹۴ در حدود ۱۱ درصد بازار داخلی توسط بازی های ایرانی تامین می شد که گردش مالی آن حدود ۴۶۰ میلیارد تومان بود، گفت: در سال ۹۶ در حدود ۱۴ درصد بازی ایران در این بازار دخالت داشتند یعنی سهم ما در طی دو سال ۳ درصد افزایش داشته و بازار ۹۲۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سید عباس صالحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 18 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر درخصوص نظارت وی بر عملکرد ضعیف و شائبه دار بنیاد ملی بازی های رایانه ای و مدیرعامل آن گفت: در موضوع بازی های رایانه ای در حوزه نظارت بر بازی های خارجی 15 ناشر مجوز دارند که با توجه به استعلاماتی که از آنها صورت گرفته در فضای بازی های خارجی به آنها مجوز اعطا شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازی رایانه ای پیش از انتشار به صدور پروانه انتشار نیاز دارد، افزود: در این بخش رده بندی سنی صورت می گیرد و به این شکل امکان انتشار به بازی های رایانه ای با مجوز داده می شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه بازی های رایانه ای موبایلی نظارت تا 7 روز پس از عرضه رخ می دهد، بیان کرد: در حوزه بازی های ایرانی بررسی های محتوایی پیش از انتشار صورت می گیرد و رده بندی سنی اعمال می شود که در این حوزه از مجموع 10500 بازی بررسی شده، 215 بازی ممنوع اعلام شده و مابقی بازی ها مجاز شده اند.
صالحی با بیان اینکه بر بازی های رایانه ای و موبایلی داخلی و خارجی نظارت انجام می شود، اظهار داشت: بنیاد بازی های رایانه ای، نظام رده بندی سنی را انجام می دهد تا خانواده ها و بازی کنندگان در این فضا اعمال نظارت بر خانواده و مصرف داشته باشند که بیش از 18 هزار بازی موبایلی نظام رده بندی اخذ کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه های بر فضای مراکز توزیع فیزیکی و فروشگاه ها نظارت می کند، افزود: در سال گذشته 35 هزار فروشگاه و بیش از 4500 گیم نت مورد بازرسی قرار گرفتند که حدود 440 واحد متخلف به مراکز انتظامی معرفی شدند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در حوزه نظارت بر فضاهای مجازی حدود 7 هزار مورد لینک که متخلف بوده در سال 96 به کمیته مصادیق مجرمانه ارجاع شده است.
وی با بیان اینکه یک روند قابل توجه در حوزه نظارت بر بازی های رایانه ای شکل گرفته که ممکن است جامع نباشد، تاکید کرد: در فضاهای مجازی و حقیقی متخلفانی وجود دارند، به ویژه در فضای مجازی که امکان ایجاد آدرس های جدید و فضاهای خودساخته برای آنها وجود دارد و امر نظارت را سخت تر می کند، اما اقداماتی که در حوزه نظارت بر فضاهای مجاز و غیرمجاز صورت گرفته، رو به جلو پیش رفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ترویج جریان بازی سازی ایرانی برای کمک به فضای اقتصاد و فرهنگ، دغدغه ای مهم و اساسی است، افزود: با همین نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر رو به جلویی در مسیر حمایت ها طی کرده است، به طوری که در سال 90 در جشنواره سالانه بازی های رایانه ای 94 بازی داخلی وجود داشت اما در سال گذشته 190 بازی رایانه ای داخلی وجود داشته که این روند رو به جلوی داخل در حوزه بازی های رایانه ای را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در سال 94 در حدود 11 درصد بازار داخلی توسط بازی های ایرانی تامین می شد که گردش مالی آن حدود 460 میلیارد تومان بود، ادامه داد: در سال 96 در حدود 14 درصد بازی ایران در این بازار دخالت داشتند یعنی سهم ما در طی دو سال 3 درصد افزایش داشته و بازار 920 میلیارد تومان گردش مالی داشته است.
صالحی با تاکید بر اینکه روند بازی های داخلی ایرانی در سال های اخیر روند رو به رشدی از لحاظ سهم بازار، کیفیت و کمیت داشته است، تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیرسازی ها نقش مهمی داشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد نظارتی در حوزه مذکور گفت: بر اساس مسئولیتهای قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بنیاد ملی بازیهای رایانهای موضوع نظارت به صورت جدی پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه اخیرا شورای هماهنگی با حضور نهادهای وابسته به موضوع بازی و متشکل از 4 کمیته تشکیل شده است، گفت: همه مشکلاتی که در فضای بیرونی مشاهده میشود صرفا در فضای مجازی نیست، به عنوان مثال 250 بازی از بین 10 هزار بازی که از مجموعه مذکور درخواست مجوز داده بودند به عنوان بازی غیرمجاز اعلام شدند.
صالحی با بیان اینکه شاهد عرضههای غیرمجاز هستیم، ادامه داد: از طریق نظارتهای فیزیکی و البته فضای مجازی درصدد برطرف کردن مشکلات هستیم ، به عنوان مثال بیش از 6 هزار لینک شناسایی و به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانهای ارسال شد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه شاید تخلفاتی پیش بیاید که دور از نظارت باشد اما در تلاش هستیم تا خلاءهای موجود را برطرف کنیم، افزود: در این بین روند حمایتی نیز در دستور کار است لذا میتوان اذعان کرد پیشرفت دربرگیری سهم بازیهای ایرانی در بازار بازیهای رایانهای از یک درصد به 14 درصد بیانگر این مهم است.
وی با اشاره به اینکه 300 بازی در قالب هرم حمایتی قرار گرفته است، ادامه داد: در این بین 76 مورد نیز با حمایتهای صورت گرفته در رویدادهای جهانی حضور پیدا کردند.
صالحی با اشاره به اینکه انستیتو ملی بازی کشورمان در سالهای اخیر بیش از یک هزار دانش آموخته تربیت کرده است، گفت: همچنین در مرکز رشد مرتبط نیز 10 بازی تولید و 23 تیم ایجاد شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم شرایط اتصال بازیهای ایرانی با فضای جهانی را ایجاد کنیم، خاطر نشان کرد: گفتوگوی بینالمللی بین بازیسازان ایرانی و خارجی دارای اهمیت بوده و میتواند در این حوزه تأثیرگذار باشد.
ارسال نظر