مسعود پزشکیان از همان ابتدای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری، با اینکه از سوی جبهه اصلاح‌طلبی مورد حمایت گسترده قرار گرفت و خیلی زود اعتدال‌گرایان و میانه‌روها نیز به سمت او جلب شدند (به خصوص بعد از رد صلاحیت افرادی مانند لاریجانی و جهانگیری)، بنای خود را بر وفاق گذاشته بود.

موضوعی که شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد و برخی هم آن را به نفع خود ترجمه کردند، اما پزشکیان تا حد بسیاری به وفاق پایبند ماند.

گرچه همچنان انتقاد به پزشکیان به دلیل میانگین سنی بالای کابینه وارد است، اما انتخاب یکی از معاونان از اهل تسنن را می‌توان گام بلند او در مسیر وفاق توصیف کرد. او یکی از معاونان خود را از بین افراد متخصص و متعهد اهل تسنن انتخاب کرد. موضوعی که خیلی زود به رده‌های پایین‌تر هرم دولت هم رسید.

در اقدامی دیگر، رئیس جمهور وزیر زن را به مجلس معرفی کرد و بعد از آن نیز در انتصابات خود، سهم قابل توجهی (به نسبت دولت‌های قبل) را به دولتمردان زن اختصاص داد. این فرایند البته در بدنۀ دولت هم ادامه یافت و جمع زیادی از وزار، معاونان زن را در تیم خود قرار دادند تا به این تربیت تا حد قابل قبولی (تأکید می‌کنیم نسبت به دولت‌های قبل)، سهم زنان در حکمرانی افزایش یابد.

گام دیگری که نظام حکمرانی در ایران به آن احتیاج دارد و به نظر می‌رسد بهترین زمان برای تحقق آن فرا رسیده، انتخاب استانداران زن است. این موضع حالا که سد انتصاب استانداران اهل سنت شکسته شده، می‌تواند به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شود؛ آن هم در شرایطی که از طرفی زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، سهم بسیار زیادی در توسعه کشور ایفا کرده‌اند و دیگر نمی‌توان توان علمی و مدیریتی آنان را انکار کرد.

در این روزها که خبر انتصاب حمیده زرآبادی در استانداری قزوین به گوش می‌رسد. زرآبادی که چهره‌اسی شناخته‌شده در اذهان عمومی است، از سابقۀ علمی-اجرایی خوبی برخوردار است و به نظر می‌رسد مخالفت با استانداری وی حداقلی باشد. در برخی از استان‌ها نیز گزینه‌های زن مطرح شده‌اند که علاوه بر توانمندی‌های علمی و اجرایی، سابقۀ معاونت در استانداری و رده‌های بالای سیاست‌گذاری و اجرا را نیز دارند. یکی دیگر از این نام‌ها، اکرم فداکار است که سابقۀ معاونت استانداری در یزد را در کارنامه دارد. وفادار در طول سال‌های گذشته توانسته پله‌های مدیریت را به موازات رده‌های علمی، یکی‌یکی طی کند و حالا به یکی از چهره‌های مقبول استان یزد تبدیل شده است. علاوه بر آن، خبرها حاکی از آنست که وی در بین مسئولان تصمیم‌گیر نیز خوش‌نام است و از شانس بالایی برای رسیدن به استانداری یزد برخوردار است.