به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، دکتر علی اصغر کیا رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در افتتاحیه هفتمین همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال گفت: باعث خوشحالی است که دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی توانست به این حوزه مهم نیز وارد شود. بازی‌های رایانه‌ای امروز جزء موضوعات پرطرفدار است و بسیاری از دانشجویان ما علاقه‌مند هستند به این حوزه ورود پیدا کنند. از این رو اهمیت و ضرورت توجه به این حوزه بسیار جدی است.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: هدف ما از ورود به این حوزه سیاست‌گذاری است و اینکه بتوانیم در  حوزه تولید محتوای بازی‌ها و تحقیقات و مطالعات این حوزه کار کنیم. از سوی دیگر گسترش استفاده از هوش مصنوعی، ضرورت و اهمیت توجه به حوزه بازی‌های رایانه‌ای را بیش از قبل کرده است. امروز بحث هوش مصنوعی و رسانه‌ها بسیار جدی مطرح است.

او افزود: امروز بازی‌ها صرفا سرگرمی نیستند و الان به عنوان صنعت بزرگی که می‌تواند در تولید محتوا از ابزارهای جدید استفاده کند، مطرح است. پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خوبی در دانشگاه‌ها در این حوزه آماده شده است. اما لازم است که تکمیل شود و دیگر دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران و دانشگاه‌های فنی مثل دانشگاه شریف با ورود به این حوزه به یک هم‎‌افزایی بیشتر دست پیدا کنند.

مهشید شهیدی، مسئول پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر اجرایی هفتمین همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال نیز در این مراسم با ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این همایش گفت: در این دوره توجه ویژه‌ای به موضوع علوم انسانی، علوم اجتماعی و مردم‌شناسی حوزه بازی‌های دیجیتال شده است. در این همایش 4 محور اصلی پژوهشی شامل «اقتصاد و کسب‌وکار بازی»، «هنر، روایت و داستان در بازی‌ها»، «فناوری‌های نوین در بازی‌های دیجیتال» و «مدیریت رسانه، دیپلماسی فرهنگی و تاثیرگذاری بازی‌ها از منظر سیاست‌گذاری» مورد توجه قرار گرفت.

شهیدی افزود: در مجموع 140 مقاله به دبیرخانه این رویداد ارسال شد. در نهایت 35 مقاله در چهار محور اصلی به صورت شفاهی، 10 مقاله در حوزه بازی‌های جدی و شناختی و 5 مقاله نیز در حوزه بازی‌های سازمانی مورد پذیرش قرار گرفت. در این دوره ما با نگاه بازی به مثابه حل مسئله، سراغ پذیرش مقالات رفتیم و در این راستا با نهادها و سازمان‌هایی مانند شهرداری تهران، ستاد علوم شناختی و اپلیکیشن «بله»که نیازمند حل مسئله از طریق بازی بودند، تعاملاتی را برقرار کردیم. ضرورت توجه به انجمن‌ها و فضاهای علمی و دانشگاهی نیز در این دوره از همایش مدنظر قرار گرفت. در این راستا فعالیت‌هایی در راستای گفتمان‌سازی بازی صورت گرفت و به این منظور ده پیش نشست تخصصی را با مشارکت انجمن‌ها و پژوهشگاه‌های حوزه مطالعات علوم انسانی برگزار کردیم.

حسن یادگاری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر شورای سیاست‌گذاری هفتمین همایش تحقیقات بازی‌های بازی‌های دیجیتال نیز در این مراسم گفت: امروز بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی پرمصرف‌ترین رسانه‌های ایران هستند و دیگر کمتر کسی اخبار ساعت 9 سیما را به عنوان رسانه حساس و پرمصرف تلقی می‌کند. این نگاه باید در حاکمیت هم تغییر کند.

او افزود: امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی آزمایشگاه مطالعات بازی در دانشگاه علامه طباطبایی باشیم و این دانشکده به قطب مطالعات بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شود.

گفتنی است بعد از پایان مراسم افتتاحیه، پنل‌های تخصصی همایش با حضور ارائه دهندگان، داوران، اساتید و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه مطالعات بازی در سالن‌های مختلف دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود ادامه این پنل‌ها روز چهارشنبه 21 آذرماه برگزار شود و در ادامه برگزیدگان این رویداد طی مراسمی از ساعت 15 تا 17 در دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شوند. اما با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات در روز 21 آذر به دلیل آلودگی هوا، این برنامه به روز شنبه 24 آذر منتقل شد.