به گزارش اکونا پرس،

در حالی بانک تجارت پیشنهاد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را داده که تا همین چند سال پیش زیان انباشته در حساب‌ها نشسته بود اما؛ در سه سال اخیر عملکرد این بانک به حدی مساعد بوده که دیگر نه تنها خبری از زیان انباشته نیست که حتی، مبلغ سود انباشته به میزانی رسیده که مدیران بانک به فکر افزایش سرمایه از این محل افتاده‌اند.

بر اساس صورت‌های مالی منتهی به خرداد ماه سال 1402، حدود 12 هزار و 455 میلیارد تومان سود انباشته در صورت‌های مالی نشسته که از نصف سرمایه کنونی بیشتر است.

در حال حاضر، سرمایه بانک تجارت 22 هزار و 393 میلیارد تومان است و در بین بانک‌های حاضر در بازار سرمایه، رتبه سوم را از نظر مبلغ سرمایه اسمی‌ثبت شده دارد.

حال، پیشنهاد افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان 11 هزار و 196 میلیارد تومان ارائه شده که در صورت تصویب در مجمع فوق‌العاده، سرمایه بانک به بیش از 33 هزار و 589 میلیارد تومان خواهد رسید. به این ترتیب، بانک تجارت از این حیث به رتبه دوم بانک‌های بورسی صعود می‌کند.

شایان ذکر است که آخرین افزایش سرمایه بانک تجارت به سال 1397 برمی‌گردد که 390 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثبت و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش سرمایه داد و آخرین بار در سال 1390 از محل سود انباشته، بر میزان سرمایه خود افزود.

هدف این بانک از افزایش سرمایه مذکور، بهبود نسبت کفایت سرمایه، اصلاح ساختار مالی و استفاده از مزایای معافیت مالیاتی است.

بانک تجارت پیش بینی کرده در صورت انجام افزایش سرمایه سود خالص سال 1402 به رقم 17 هزار و 240 میلیارد تومان برسد و برای سال 1403 برآورد تحقق سود 16 هزار و 383 میلیارد تومانی دارد.

3

نکته مهمتر این است که بانک تجارت پیش بینی کرده چه با لحاظ افزایش سرمایه و چه بدون انجام افزایش سرمایه، در پایان سال جاری مبلغ درآمد سود تسهیلات اعطایی رقم 73 هزار و 368 میلیارد تومان را لمس کند و رشد مطلوب 25 درصدی را نسبت به سال قبل به ثبت برسد.

از سوی دیگر، بانک تجارت با تغییر در ترکیب منابع و جذب سپرده، هزینه سود سپرده‌ها را کنترل کرده و انتظار می‌رود این موضوع در سال‌های آتی نیز رخ دهد و شاهد بهبود بیش از پیش تراز درآمدی بانک باشیم.

به این ترتیب، مجموع اقدامات مدیریت بانک تجارت به بهبود نسبت کفایت سرمایه ختم خواهد شد؛ موضوعی که جزو هدف اصلی و اول در طرح افزایش سرمایه عنوان شده بود.

طبق الزامات بانک مرکزی نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها باید حداقل 8 درصد باشد که این نسبت در بانک تجارت در پایان سال 1401 برابر با 4.76 بود و امید می‌رود با تصویب و انجام افزایش سرمایه، این نسبت در سال 1402 به 6.23 افزایش یابد و در سال 1404 به بیش از 8.11 برسد.

در مجموع، با توجه به روند رو به رشد بانک تجارت که از چندین سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد و با در نظر گرفتن وضعیت درآمدی و سودآوری بانک در دوره‌های اخیر، به نظر رسد این بانک و سهامدارانش روزهای خوبی در پیش دارند و تغییر و تحولات و اتفاقات پیرامون این بانک نشانه‌های مثبتی را به بازار مخابره می‌کند و حتی می‌توان به عنوان الگویی برای سایر بانک‌های کشور تعریف کرد.